Klopt het dat iedereen al 'kankercellen' in zijn lichaam heeft?

Cellen die kanker kunnen veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
22.1K

Het beste antwoord

Er is niet zoiets als "een kankercel". Cellen delen zich, dit is een continue proces. Soms gaat er bij zo'n deling iets mis, en is de nieuwe cel niet identiek qua eigenschappen als zijn moeder. Veelal reageert het lichaam hierop door deze cel te vernietigen, maar als dat niet lukt, wordt het een gezwel. Als het een kwaadaardig gezwel is, dat ongecontroleerd groeit (en zich soms verspreidt), spreekt men van kanker.

Dit celdelingsproces verloopt gemiddeld gezien beter bij mensen die gezond eten, niet roken en drinken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En daarom eet ik gezond, rook ik niet en drink ik!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amen to that!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Recht!

Andere antwoorden (3)

Ik denk 't wel, alleen zijn er veel goedaardige gezwelletjes die zich niet verspreiden of als een gek uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrijwel al je cellen zijn potentiele kankercellen. Een cel wordt een kankercel zodra hij zich niets meer aantrekt van het mechanisme waarmee je lichaam cellen opdracht geeft zich niet meer te delen of zichzelf af te breken. Dat kan in elke delende cel gebeuren.

Het lichaam heeft echter uitstekende mechanismes om zoiets te detecteren en tegen te gaan, en zal in 999.999 van de miljoen gevallen dat er iets misgaat met een cel dit weten te stoppen en af te breken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De antwoorden zijn al gegeven maar ik wil er nog wel aan toevoegen dat als je maar oud genoeg wordt iedereen kanker ontwikkeld