Helpt veel vocht binnenkrijgen tegen afkoeling?

Ja, ik snap dat een verkoelend drankje tijdelijk verkoelend werkt. Maar koelt je lichaam ook af als je veel water drinkt? Dus dat er meer vocht in je lichaam is? Zover ik weet helpt het tegen uitdroging, maar de vraag is dus of je het er ook koeler van gaat krijgen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Veel water drinken zal je niet warmer maken hoor

Antwoorden (2)

Je lichaam gebruikt vocht om de temperatuur op peil te houden en af te koelen als dat nodig is. Maar daarvoor geldt genoeg is genoeg. Je lichaam koelt niet meer af dan nodig, ook niet als je meer water drinkt.
bamibal
5 jaar geleden
Verrassend genoeg kunnen warme drankjes ervoor zorgen dat je koel blijft.
Precies, een koud drankje werkt tijdelijk en alcohol al helemaal niet!

Opwarmen ... Een ijsje eten heeft heel kort effect, de vertering zorgt voor een verhoging van je lichaamstemperatuur, waardoor je het juist nog warmer krijgt door dat ijsje.

Koude drankjes ... Net als het ijsje minder effectief, kort effect en grote hoeveelheden zorgen ervoor dat je bloed minder snel stroomt, waardoor je lichaam meer moeite krijgt met hitte afvoeren. Softdrinks hebben vanwege hun hoge aantal calorieën hetzelfde effect als een ijsje eten, je krijgt het warmer.

Wat je dan moet drinken? ... Nou verrassend genoeg kunnen warme drankjes ervoor zorgen dat je koel blijft. Het lijkt misschien vreemd, maar het drinken van een warm drankje zorgt ervoor dat de receptoren in je mond en keel een signaal afgeven waardoor je gaat zweten. Hierdoor koelt je lichaam sneller af.

N.B. Ook actieve ingrediënten in pittig eten hebben dit effect, daarom zijn dit soort gerechten populair in landen met een warm klimaat. Kies op een warme dag dus liever voor een kop thee of een Thaise curry dan voor een koud biertje of een ijsje!