Waarom begrijpt 'bijna géén enkele dokter wat chronische pijn in je dagelijks leven teweeg brengt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een groot verschil tussen begrijpen en ook willen inleven in de situatie.
Het is een houding (instelling?) van de arts om zich niet persoonlijk belast te willen voelen met jouw pijn, omdat de arts anders geen leven meer heeft: hij kan niet de pijn van alle patiënten dragen.
Maar dat betekent niet dat de arts er niet professioneel en deskundig mee omgaat.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

empatische artsen zijn schaars je hebt er ontzettende ploerten tussen zitten. die hun eigen beleving of juist wat ze nog niet hebben beleeft als referentiekader nemen. vraag om een andere arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je pas begrijpen als je het zelf aan den lijve hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dokters dit best wel begrijpen, ze maken dagelijks mensen mee die dingen ervaren die ze zelf nooit ervaren hebben.
Het is ook afhankelijk van wat jíj verwacht van een arts.
Een arts kan niet aan jouw verwachtingen voldoen, als hij niet weet welke dit zijn, dus maak ze duidelijk, vertel wat een invloed het heeft op jouw dagelijks leven.
Een dokter is ook 'maar' een mens en kan niet alles aanvoelen.
De ene zal zich beter kunnen inleven dan de ander, maar als jij het verteld maakt dat een hoop duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel 'menselijk leed' is alleen te begrijpen wanneer je er zelf midden in zit. Bijvoorbeeld mensen met angstaanvallen weten hoe het is als ze er midden in zitten. Zodra ze er een tijdje geen last meer van hebben is het heel moeilijk om weer voor te stellen hoe het toen 'ook alweer was'. Dit betekent overigens niet dat er geen respect/begrip getoont hoeft te worden voor iemands persoonlijke situatie.