Hoe kan het dat ik extreme duizeligheid ervaar wanneer ik onder hypnose ga?

Ik ben nu een paar keer onder hypnose gegaan en iedere keer, precies op het moment dat ik een trance staat betreed, voel ik een enorme duizeligheid, zo hevig dat het lijkt alsof ik met kamer en al in een achtbaan zit waarbij de achtbaan van een afgrond valt.

Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou deze vraag stellen aan degene die je onder hypnose brengt.
Het lijkt mij, maar dan denk ik even hardop, dat het te maken heeft met je onderbewustzijn, dat botst met je bewustzijn.
Mogelijk heeft het te maken met energie, die bij je binnen komt, via je voeten of je kruin, ik herken dat bij het geven van sessies, waar het ook regelmatig bij gebeurd.
En dat is weer afhankelijk van de kracht van de persoon die je hypnotiseert en de plaats waar je bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Ed, bedankt voor je reactie. Ik ben 1 keer onder hypnose gebracht door een hypnotiseur, die niet wist wat het kon zijn en het nog niet eerder had meegemaakt.
De overige keren heb ik mijzelf onder hypnose gebracht, soms met een youtube filmpje en soms uit de losse pols, maar iedere keer dat ik wat dieper ga beginnen de duizelingen. Ik gebruik meestal een mentaal plaatje, waar ik steeds dieper in wegzink, maar iedere keer dat ik echt een trance in ga beginnen die duizelingen. Alsof er ergens een blokkade zit.
Gisteren volgde ik een youtube filmpje voor lucide dromen, hierin namen ze me al sprekende mee op een reis door het heelal. Toen ik die staat vervolgens enigszins betrad zag ik een visioen van een zwarte draak die begon te kronkelen en vervolgens viel ik dus weg in die duizelingen. Dit is me al een keer of vijf gebeurd, iedere keer met andere visioenen en/of omstandigheden. Wetende dat jij goed thuis bent in dit soort zaken hoop ik dat jij hier iets meer over weet. Dankiu!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, moeilijk hoor!
In trance raken is bewust en onbewust de regie over geven aan het onbekende.
Je zegt er eigenlijk mee "doe maar met me wat je wilt" .
Zo ver als ik jouw denk te kennen, heb je nogal wat blokkades, de energie kan dus niet goed doorstromen.
Hierdoor ontstaat er een innerlijke weerstand, een soort van strijd en ontstaat er een sterk gevoel voor een soort van wagenziekte tot braken aan toe.
Pas als er geen blokkades meer zijn, is er ruimte voor de energie, die de open gekomen ruimte kan vullen.
( aldus sommige van mijn ervaringen) Zie het als een emmer water die je in de gootsteen gooit, waarvan de afvoer voor een groot deel is verstopt, een klein beetje water loopt dan wel weg, maar de afvoer gaat borrelen en maakt rare geluiden, pas als de afvoer weer ontstopt is, kan het water die ruimte in stromen. Aldus zat ik hardop te denken, toe ik net je reactie las.
Die zwarte draak herken ik niet, daar heb je mogelijk zelf vorm aan gegeven, het gekronkel is mogelijk je eigen weerstand ( blokkade) de kleur zwart, past het beste in het totale plaatje, dus ook zelf ingevuld.
Vergeet niet, dat alles in een visioen door elkaar heen loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook het gevoel dat het een soort van blokkade is, dat ik die draak zelf vorm geef twijfel ik ook niet aan.
Ik meen dat het onderbewuste bepaalde gedachten omzet in plaatjes, en dat dromen en trance-staten op die manier werken. Maar goed, wat houd zo'n blokkade in? Het voelt inderdaad alsof er 'energie' vastzit, het centrum daarvan is de maagstreek.
Hoe kun je daar naar jouw mening aan werken, zo'n blokkade?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een blokkade zijn weggestopte emoties, die je niet hebt verwerkt, of geen plaats heeft gegeven in je leven.
je zelf accepteren wie je in werkelijkheid bent, is al een goede stap, een begin.
Wegvluchten in een trance of hypnose, is voor velen een vluchtgedrag, ze denken daar iets mee op te lossen, als ze dat zo af en toe doen, zal het wel beter gaan.
Maar onderweg komen ze de SPIEGEL tegen en schrikken zich rot als ze zich zelf zien, dus wordt dat maar snel weggestopt, dus een nieuwe blokkade.
heb nu even weinig tijd, heb zo weer een sessie, kom er nog op terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ik het herlees, kan ik aan mijn laatste reactie, er niet zo veel aan toevoegen, voor een deel herken ik jouw probleem heel goed, voor een ander deel is het extreem moeilijk uit te leggen, we weten hier nog zo weinig van.
Het in trance komen is een uitstapje naar een andere werkelijkheid, naar een wereld naast onze wereld.
Gaat het goed, dan is het met niets te vergelijken, maar vaak moet je eerst een paar flinke hobbels nemen.

Antwoorden (3)

je draaid door, je gaat onder hypnose en dan ben je niet meer je zelf je kunt niet meer echt nadenken en dat zorgt voor een verstoring en/of beschadeging, maar het is niks ergs als je het te vaak doet kan je er nog wat aan overhouden dus ik raad het aan niet te doen, maar het ligt er ook aan OF jij er goed of slecht tege kan, in dit geval slecht.

het kan ook zijn dat je er gewoon nog aan moet wennen, kijk maar na hoevaak het blijft, en dan kom je er wel achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook een bron voor je uitspraken?
Hypnose is niet iets dat je uit de losse pols doet. Net als in de filmpjes van Cesar Millan over honden staat, probeer dit niet zonder vakkundige begeleiding. Ik weet niet wat je onder "hypnotiseur"verstaat, maar hypnose moet je ondergaan onder begeleiding van een erkende hypnotherapeut, en deze zal je dan ook leren hoe je op den tijd hypnose zelf kan gebruiken.
Je kan hierover diverse sites raadplegen.
Bijvoorbeeld:
http://www.ngvh.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gevoel van in een achtbaan zitten, ronddraaien ben ik als therapeut een aantal keren tegengekomen en werkte in die gevallen als een soort verwerking, een schoonmaakproces.

Maar ik sluit me helemaal aan bij kellykat, neem voor dit soort zaken contact op met een door de ziektekostenverzekeraars erkend therapeut. Meestal is er wel iemand in de buurt te vinden. Als je aanvullend verzekerd bent wordt veelal een aantal sessies vergoed, zie je polis.

Ik voeg nog een paar links toe met meer gegevens.