Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke voedingssupplementen werken op een betere stemming?

Meer concentratie vrolijke stemmingen zou ik willen krijgen

9 maanden geleden
1.1K
SimonV
9 maanden geleden
Twijfelachtig of die echt bestaan als je depressief bent. Soms spelen tekorten een rol. ChatGPT:
Omega-3 vetzuren. Ze kunnen de productie van neurotransmitters reguleren.
Sint-Janskruid: kan echter interfereren met andere medicijnen en heeft bijwerkingen, dus overleg met een arts is essentieel.
Vitamine D: een tekort aan vitamine D wordt in verband gebracht met stemmingsproblemen, vooral bij mensen die weinig zonlicht krijgen.
Saffraan: saffraanextract wordt soms gebruikt als natuurlijk middel bij milde depressie.
Magnesium: magnesiumtekort kan in verband worden gebracht met stemmingsstoornissen.
B-vitamines: B-vitamines, zoals vitamine B6, B9 (foliumzuur) en B12, spelen een rol bij de productie van neurotransmitters die van invloed zijn op de stemming. Suppletie kan nuttig zijn als er sprake is van een tekort.
tinus1969
9 maanden geleden
Je krijgt nog steeds Xeplion? Mag ik vragen wat voor diagnose je hebt gekregen en of er recent nog wel eens bloedonderzoek is gedaan?
Ritsuka
9 maanden geleden
Een supplement is geen wondermiddel, alleen om tekorten aan te vullen. Laat dit eerst meten voor je zomaar wat slikt. Focus je vooral op slaap, voeding, en sporten/bewegen.
Als dit niet genoeg helpt om je beter te voelen, zoek dan professionele hulp.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn talloze supplement die kunnen zorgen voor een betere concentratie en stemming. Hierboven zijn al tal van opties genoemd, die heel goed zouden kúnnen helpen.

Wat je zou kunnen overwegen: zoek contact met een mesologe (een alternatieve arts). Een mesoloog meet de waarden van je energiehuishouding aan de hand van de acupunctuurpunten (nee, er worden geen naalden gezet). Met deze behandeling kan de mesoloog meten waar jouw lichaam goed, en minder goed op reageert, denk hierbij aan (bijvoorbeeld) voeding(sstoffen), maar ook wasmiddel etc. Tijdens deze meting kan de mesoloog ook constateren welke supplementen voor jou goed kunnen werken, om meer energie, concentratie, etc. te krijgen. Let wel: de behandelingen van een Mesoloog helpen pas echt als je over een langere periode (bijvoorbeeld enkele jaren) minstens 1x per jaar een afspraak plant. En deze behandelingen zijn niet heel goedkoop (veelal wel te declareren bij de zorgverzekeraar, al dan niet gedeeltelijk). En de supplementen die mogelijk voorgeschreven worden, zijn vrij duur, en alleen bij de natuurwinkels (zoals de reformwinkels, en de winkels van Holland & Barrett)

En het is ook wat Ritsuka zegt: probeer eens te kijken naar je voeding: (wat je eet etc.) snoep je veel? Dan krijg je veel (slechte) suikers binnen. En bekijk ook eens je slaapritme. En zorg voor voldoende beweging.
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Ritsuka
9 maanden geleden
Mesoloog klinkt als oplichting. Hoe kun je dit nou meten als je geen bloedonderzoek doet?
DaanVreugdenhil
9 maanden geleden
Zoals ik al zei over voedingssuplementen: je geloofd wel of niet in de werking ervan. Datzelfde geldt ook voor de alternatieve geneeskunde. Mij een zorg als je er niet in geloofd. Ik heb bij een mesoloog gelopen. En ik heb er baat bij. Voor mij is het geen probeleem. Ik ben van mening dat mesologie geen oplichting is. En het is ook zo: artsen uit de reguliere zorg, herkennen vaak geen intolerantie (coeliakie, lactose-intolerantie etc). Daarin kan de alternatieve geneeswijze(n) dus beter helpen.
Ritsuka
9 maanden geleden
Wat voor 'waarden' worden er precies gemeten? Hoe weet je of dit goed of slecht is?
DaanVreugdenhil
9 maanden geleden
Mijn mesoloog heeft een aantal jaren geleden een lactose-intolerantie vastsgesteld. Ik was vroeger veel strontverkouden, en had veel last van m’n darmen. Zij heeft gemeten met een apparaat welke stofjes ik wel en welke stofjes ik minder kan verdragen. Nu probeer ik (te) veel lactose (melk etc) te vermiiden.
Cryofiel
9 maanden geleden
Iets werkt, of het werkt niet. Dat heeft niets met geloof te maken.

Als mesologen zouden kunnen laten zien dat hun methode werkt, zou mesologie een reguliere behandelwijze zijn. Dat is het niet...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding