In films zie je vaak indianen een kruid op een wond/snee leggen. Welk kruid is dit?

vaak zie je dat ze iets uit een buidel halen en deze kruiden in een wond drukken en dat helpt meestal. welk(e) kruid(en) is/zijn dit ?

LeonardN
3 jaar geleden
@SC
Wat bedoel je eigenlijk precies met je vraag? Hoe ze dat kruid in die films noemen, of wat het werkelijke kruid is waarop het kruid in de films gebaseerd zou zijn? Als het laatste:
Omdat je iets in films ziet betekent nog niet dat het een weergave is van de werkelijkheid. Probleem met films is juist dat ze realiteit, aannames en pure fantasie vaak mengen.

Antwoorden (2)

Duizendblad (en eventueel ‘buckbrush’).
Wikipedia:
Archilletin (C11H17O4N) en achilleïne (C20H38N2O15) zijn twee verbindingen die in duizendblad worden aangetroffen en die de bloedstolling stimuleren. Vanwege deze eigenschap kan de plant het bloeden van een wond remmen. Studies bij muizen vonden ook ontstekingsremmende activiteit.
3 jaar geleden
Het kan van alles zijn. Bijv. ook smeerwortel - de wortels daarvan worden ook nu en hier in nl. gebruikt (een beetje alternatief) om wonden te helen. Of goudsbloemen: dat heeft een ontsmettende werking. Duizendblad werkt ook - en er zijn vást nog meer kruiden die werken. Maar inderdaad: wat je in een film ziet komt niet één-op-één overeen met de werkelijkheid....