mag je in Belgie met nieuwjaar vuurwerk afsteken?

mijn collega zegt dat alleen de gemeente vuurwerk af mag steken in belgie.
Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Het is in belgie afhankelijk van de gemeente. Landelijk geldt: Het gehele jaar dor mag je vuurwerk kopen en afsteken zolang het om sier vuurwerk gaat (Dus geen lawaai maakt). Echter, de gemeentelijke verordening kan dit overrulen, en bepalen dat je een explicite vergunning hiervoor moet aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit als volgt.

Je mag legaal siervuurwerk kopen. Het kopen van knalvuurwerk vereist een vergunning. (Belgen die kopen in een Belgische winkel).

Knalvuurwerk is vuurwerk dat een knal geeft zonder siereffect.

Voor een vergunning van het afsteken van zowel sier- als knalvuurwerk moet je bij de gemeente zijn.

De meeste gemeentes gedogen siervuurwerk afsteken op 31 december, ook zonder vergunning. Officieel ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al jaren wordt er ook rustig knalvuurwerk afgestoken hoor. Er is nog nooit enige reactie op geweest vanuit verschillende gemeentes die ik ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in Nederland wordt ook illegaal (belgisch) vuurwerk afgestoken. Dat wil niet zeggen dat het mag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens hebben deze mensen mogelijk een vergunning?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Attitude, een beetje vlug gereageerd. Ik weet inderdaad niet of deze mensen mogelijk een vergunning hebben. Dat zou kunnen.
Ja. Met nieuwjaar wordt er hier in België overal vuurwerk afgestoken, niet enkel door de gemeente. De meeste gemeentes gedogen siervuurwerk afsteken op 31 december. Maar het mag volgens de wetgeving niet. Je hebt er eigenlijk een vergunning van de gemeente voor nodig.

Het mag wel enkel in je tuin. Vorig jaar is de politie geweest omdat enkele jongeren op straat vuurwerk aanstaken. Dat mag dus niet.

Het grootste deel van het vuurwerk kan door iedereen, ouder dan 16 jaar, worden aangekocht zonder vergunning. Dit geldt enkel voor siervuurwerk. (dat soms nog harder knalt dan knalvuurwerk)