wat zijn de gevaren van canabisolie?

Minister De Block zit in een geschil met ouders van een zekere Sofie. De ouders beweren dat Sofie, die aan zware epilepsie leidt, enkel goed kan leven dank zij deze olie. Minister De Block maant aan om niet te snel te oordelen. Volgens haar zijn er onvoldoende wetenschappelijke studies om het nut aan te tonen. Ze zegt ook letterlijk dat wat voor het ene kind heilzaam is voor een ander kind gevaarlijk en zelfs dodelijk kan zijn.
Nu vroeg ik me af wat precies de risico's zijn van het nemen van deze olie voor kinderen, waarom deze dus gevaarlijk of dodelijk kunnen zijn.
Ik begrijp uiteraard ten volle dat de minister elk risico wil uitsluiten, maar het interesseert me gewoon waarom dit in één land bij wijze van spreken verkocht wordt als onschuldig middel terwijl er hier op de gevaren wordt gewezen.
ik bedoel de gevaren van cbd olie...daar gaat de discussie tussen de ouders en de minister over.

5 jaar geleden
2.9K
Erna55
5 jaar geleden
Lees dit eens : https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/risicos-cbd-olie-cannabis-olie/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is gewoon bangmakerij, om twijfel te zaaien en je weer naar het farmaceutische grijpt. Ze hebben zelf de ballen verstand er niet van dus zeggen ze maar wat. Er is genoeg bewezen in studies, zelfs in Amerika waar ze zo streng zijn wordt het verkocht, met of zonder thc erin. Je zou hooguit kunnen uitzoeken welke hoeveelheid je moet hebben, misschien naar lichaamsgewicht ofzo. Het meisje gedijt er al een poos goed op, dus dat zou al zijn bewijs moeten zijn. Zover ik weet zijn er geen gevaren aan die olie. Is gewoon een natuurlijk product.
Erna55
5 jaar geleden
"Zover ik weet zijn er geen gevaren aan die olie. Is gewoon een natuurlijk product." ...
Dus : natuurlijke producten zijn niet gevaarlijk ? Onzin. Er zijn veel giftige planten en paddestoelen.

Antwoorden (1)

Je hebt twee verschillende oliën namelijk met THC en zonder THC (alleen CBD)
Met de olie waar THC in verwerkt zitten kunnen bijwerkingen optreden. Waaronder schizofrenie en hart- en vaatziekte. Over olie met enkel CBD zijn er op het moment (bijna) geen bijwerkingen gevonden. CBD olie is op veel verschillende plekken legaal te halen (apotheker, natuurwinkel, drogist, coffee- en smartshops). Olie met THC mag verkocht worden mits er gehouden wordt aan de maximale 0.02% echter is dit zo weinig dat dit geen effect geeft. Mocht je een (effectieve) olie met THC willen moet je deze kopen bij een dealer of het product zelf maken . Door de bijwerkingen van olie met THC wordt gebruik door mensen jonger dan 20 afgeraden en vrouwen die zwanger zijn afgeraden. Ook moet je oppassen om de olie (met en zonder THC) te gebruiken met alchol, drugs en medicijnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
liveisgreat
5 jaar geleden
in België is het allebei verboden hoor...CBD en THC. de minister zegt dat CBD olie risico kan inhouden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ging ervan uit dat je in Nederland woonde in België is het verkoop inderdaad illegaal. Wel is het mogelijk om het via doktersrecept te verkrijgen. Ik heb ook niet gezegd dat geen risico's zijn maar dat er (bijna) geen risico's zijn. Lees dit eens door: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/risicos-cbd-olie-cannabis-olie/ Ik quote: "Cannabis-olie met alleen CBD lijkt op het moment erg weinig bijwerkingen of interacties te hebben. Echter dien je altijd voorzichtig te zijn bij het gebruiken van verschillende middelen door elkaar."