In hoeverre is de receptor waarop de benzodiazepinen inwerken belastbaar?

benzodiazepine zijn medicijnen die een sedatieve werking hebben. je word er rustig van minder gespannen ofwel slaperig.

nou is mijn vraag: werken ze allemaal op dezelfde receptor, is er een limiet aan het "bewerken" van die receptor? dus in de praktijk, als je een benzo slikt (bijv. zopiclon/imovane), een tweede benzo (bijv alprazolam/xanax) weinig zin zou hebben omdat je de receptor niet nog meer kan belasten of bewerken.

of zou bijv: 1 kortwerkende en 1 langwerkende wel kunnen, maar niet 2 langwerkende naast elkaar?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alprazolam

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zopiclon

zopiclon is trouwens op de letter geen benzo maar werkt op dezelfde receptor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, interessant.

Het beste antwoord

Kijk eens in het farmacotherapeutisch kompas.
Staat tegenwoordig ook op internet, dan hoef je dat dure boek niet te kopen.
Daar staat het misschien wel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

volgens mij, als je er te veel van slikt, krijg je risico's op onder andere ademhalings depressies(nadat je eerst buiten bewustzijn bent geraakt. benzodiazapine "stapelen". als je dus de ene inneemt voordat de andere is uitgewerkt, krijg je steeds meer in je lichaam. combineer nooit medicijnen zonder overleg met je arts, zelfs geen vrije handel medicatie!

link naar het eerder genoemde kompas:
meer leesbare info in de 2e bron