Is hooikoorts erfelijk?

Mijn vriendin heeft geen last van hooikoorts, maar ik wel. Wanneer mijn vriendin en ik kinderen krijgen, kunnen ze dan hooikoorts hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Helaas wel.
Erfelijkheid speelt zeker een rol bij hooikoorts. Gevoeligheid voor hooikoorts is al bij de geboorte bepaald. Heeft een ouder hooikoorts, dan is de kans aanzienlijk groter dat een kind ook hooikoorts krijgt. Hebben beide ouders hooikoorts, dan is de kans nog groter.
Heb je aanleg, dan kan het zijn dat het slijmvlies door de jaren heen gevoeliger wordt waarna een allergische reactie ontstaat. Klachten ontwikkelen zich doorgaans tussen het tiende en dertigste levensjaar, maar dat kan ook eerder of later gebeuren.
Wat de kansen betreft: als een ouder hooikoorts heeft, heeft het kind ongeveer 20 tot 40 procent kans om deze te ontwikkelen. De kans is groter als de moeder allergisch is. Als beide ouders hooikoorts hebben, is het risico 60 tot 80 procent.
Als een groot aantal andere naaste familieleden allergieën hebben, kun je ervan uitgaan dat het risico groter is.
SimonV