Word je echt beschermd door een kogelvrij vest?

Dus bijv. Als iemand op je schiet terwijl je een kogelvrij vest draagt laten we zeggen als iemand 1 kogel schiet op een afstandje van ongeveer 10M kan de kogel door de vest gaan als je bijv. Schiet met een 9MM?

(liefst mensen met ervaring of bronnen.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Eerst even een kleine verbetering, het is geen kogelvrij vest maar een kogelwerend vest.

Hoe de impact van het patroon is, is afhankelijk van 2 dingen:
- onder welke klasse het vest valt,
- met welke munitie er wordt geschoten
- welk kogelwerend materiaal er is gebruikt.

De klasse vest (welke patronen ze zijn bestand) is onder te brengen onder de volgende categorieën:

Klasse IIA tot en met Klasse IV Klasse IIa zal bestand zijn tegen patronen uit lichte vuistvuurwapens, denk aan 9 mm.
Klasse II zal een .357 patroon kunnen weerstaan,
Klasse IIIA is zo'n beetje de zwaarste mbt vuistvuurwapens, deze kan een impact van een .44 magnum weerstaan.

Deze klasses hebben doorgaans kunststof vezels (kevlar)
Deze zorgen ervoor dat de energieke waarde van het patroon verdeelt wordt over het hele vlak. Het deukt in, dus een ribbreuk en een beste beurse plek is zeker het gevolg. Ze zijn ook redelijk licht. 1,4 tot 5 kilo.
Echter een geweerkogel, laten we zeggen, een 7.62 nato patroon jankt er dwars doorheen.

De andere klasses III en IV zijn bestand tegen geweerkogels, klasse III voor patronen met een zachte loden kern, klasse IV met staalkern patronen.

Deze bestaan uit dik kevlar en sommige met zogenaamde traumaplaten van staal.
Als je daar op schiet met bv een 9mm, dan hoor je de impact, maar je voelt niets en valt zeker niet om zoals je in films ziet.
Een geweerpatroon zal een beste deuk achter laten die je zeker voelt.

Klasse IIa t/m III zijn doorgaans de vesten die gedragen (onder de kleding) worden door politie/bodyquards etc. Bestand tegen patronen uit pistolen en revolvers en steekwapens.

De andere klassen zijn van die grotere vesten, die je militairen ziet dragen of de politie over hun kleding heen.

Dus antwoord op jouw vraag:
10 meter afstand, 9 mm op een klasse IIa t/m III een beurse plek en misschien een gebroken rib.

10 meter afstand, 9 mm op klasse IIIA t/m IV, daar merk je als drager amper wat van. Een harde tik horen, niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
there. dat is nog eens uitgebreid. plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord van een expert.+

Andere antwoorden (2)

Je zal niet ongedeerd blijven, maar de kans is groter dat je blijft leven.

Je krijgt er wel een blauwe blek of gekneusde rib door, maar de kans is klein dat de kogel in je lichaam komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het helpt niet tegen elk wapen wel 9mm maar als je geraakt wordt door een zware wapen lig je wel plat ;) en het helpt ook niet tege een kanon