Mag je alcohol drinken als je anti-depressiva gebruikt?

De arts zei tegen mij dat ik bij mijn anti-depressie-medicijn wel (zij het met mate uiteraard!) alcolhol mag drinken. Maar hoe vaak lees je wel niet dat dat niet mag?!

14 jaar geleden
2K
misslobe
14 jaar geleden
Ik slik nu sinds 3 jaar het middel (wat vrij nieuw was...toen) lexapro 10 mg. Ik drink met mate hoor, maar het is toch wel prettig om eens een borreltje te (mogen) nemen, dat is ook een vorm van genot, althans voor mij, en het zou jammer zijn als je dat ontnomen wordt, snap je?

Het beste antwoord

Ik vind het bijzonder dat mensen antwoord geven in de trant "het kan wel" tot "je raakt in een coma en gaat dood".

Mensen, niet alleen zijn wij geen dokters, we weten niet eens *welk* anti-depressivum de vraagsteller gebruikt!

Mijn advies: luister naar je arts, en lees de bijsluiter. Volg van de twee het meest strikte advies, dan zit je in ieder geval aan de veilige kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Suzy: Precies. Heel goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook kun je trouwens aan de apotheker nog advies vragen. Als er iemand verstand van medicijnen heeft is die het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat sommige mensen zo cynisch zijn. Waarom zou Dounja bij me willen slijmen? We kennen elkaar niet eens!
misslobe
14 jaar geleden
Dankje voor je advies!

Andere antwoorden (7)

Volgens mij staat dat op de bijsluiter bij elk medicijn. Ik heb in het verleden wel medicijnen gebruikt, en toen dronk ik er ook gewoon bij (en veel ook) . Nooit iets gemerkt van nare bijverschijnselen daardoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reacties op antidepressiva in combinatie met alcohol zijn verschillend.
Toch ken ik een heleboel mensen die ad gebruiken in combinatie met alcohol en zei hebben nooit ergens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kunnen een wisselwerking op elkaar hebben, met als nadelig gevolg dat het medicijn dan mischien minder aanslaat en het is ook een gevaarlijke combi gewoon met alcohol (zeker als het veel alcohol is) dus mocht je perse in een coma willen raken of sterven, moet je ze gewoon allebei gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan volgens mij wel, maar het geeft natuurlijk wel een verhoogd risico. het is en blijft je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik sinds 1.5 jaar medicatie. Mijn psych raad het ten zeerste af om alcohol erbij te nemen. Als je het wel neemt zal je waarschijnlijk merken dat je sneller aangeschoten bent. Ook ben je de volgende ochtend neerslachtiger. Het spul versterkt dus elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het gebruik van alcohol in combinatie met de meeste anti-depressiva zitten een paar bezwaren. Het is goed om te weten dat zowel alcohol en anti-depressiva door de lever algebroken moeten worden. Wanneer je beiden gebruikt belast je de lever dus extra. Alcohol stimuleert de afbraakenzymen in de lever waardoor anti-depressiva mogelijk sneller afgebroken worden. Wanneer je stevig drinkt en je gebruikt anti-depressiva dan kan de bloedspiegel van anti-depressiva sterk schommelen en het gewenste effect ( stemmingsverbetering ) zal daardoor niet optreden. Anti-depressiva versterken het effect van alcohol, beiden kunnen het beoordelings-en reactievermogen van iemand verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psv je klept onzin.

Ten eerste wordt je helemaal niet suf van de meeste antidepressieva. (hoogstens in de eerste week even) Het maakt een stofje aan dat je hersens nodig hebben om je gedachten prettiger te leiden en dat nu onvoldoende wordt aangemaakt. Dus het is geen middel om mensen suf te maken en daarmee hun nare gedachten weg te drukken. Dat is drogeren.

Ten tweede de alcohol is niet nadelig voor het medicijn, maar de combinatie geeft maagklachten als je niet oppast.

Bij en paar antidepressieva mag je niet drinken omdat het vaak in het begin juist de klachten even verergert. daarna zakt dat effect weg.