Raak je afgestompt van veel internetten en/of tv kijken?

De ene zegt dat je wereld er ruimer van wordt omdat je veel ziet en leert.. de ander zegt dat je juist veel om je heen mist doordat je steeds achter of voor een scherm zit..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag, ik hoop optie A ;)

Het beste antwoord

Tv-kijken en internetten is, hoe interessant en wereldbeeld-verruimend, toch altijd nog 'konsumeren' - ik denk, dat het voor een mens belangrijk is, om ook te kreëeren.

Dus als je op het internet gevonden recepten gaat koken, tips over verre landen na gaat leven door een persoonlijke ontdekkingstocht door die landen, of je gaat goede vriendschappen aan door site-ontmoetingen, dan ben je kreatief aan het leven. Dus eigenlijk zoals met alles wat ons wordt aangeboden : doe je er iets mee, of laat je het over je heenglijden? Maak je eigen 'foto's' of kijk je door de ogen van de filmmaker? Kijk je altijd naar de meest prachtige tuinen, of steek je zelf een schop in de grond, en plant je jouw eigen droomtuin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat versta je onder 'internetten'? Je kan er zeer uiteenlopende dingen mee doen. TV-kijken doe ik nauwelijks meer - eigenlijk alleen als ik te moe ben om te internetten ;).
Natuurlijk moet je afwisselen - niet elke dag de hele dag achter de PC zitten. Dat is met TV-kijken eigenlijk niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven raakt toch afgestompt op enig moment en dan is het raadzaam om een goede uitvaartverzekering te hebben...

Of dat afgestompt raken nu met je sterven gebeurt of 30 jaar daarvoor maakt toch niet zo veel uit...

Lekker doen waar je zin in hebt of wat je niet kunt laten... Dan leef je die 30 jaar wel zo ontspannen en dat is nooit weg...

ziezo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je raakt alleen afgestompt als je het niet meer afwisselt met de noodzakelijke dagelijkse beweging en behoefte aan energie. Als je gewoon naar je werk gaat, en/of naar je hobby's, blijf je ook v.w.b. het "gewone leven" helemaal bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn wereld is juist enorm gegroeit door internet.
in 2007 raakte ik zwanger van mijn zoon, ik kwam op een forum terecht en later heb ik voor die groep mammas zelf een forum gamaakt. ik heb er echt goede vrienden uit gehaalt en we komen ook vaak samen.
sterker nog 1 van die vrouwen is een goede vriendin geworden en is straks bij mijn bevalling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben pas laat internet echt gaan gebruiken. Altijd ben ik me bewust van de (te) grote aantrekkingskracht van het medium. In het Engels is hier een woord voor "stickyness". Het scherm en de websites "trekken " je terug naar je computer , het medium en je neigt er aan "vast te plakken".

Internet is natuurlijk een grote vrijhaven voor alles wat er op de wereld te koop is. Eerste vereiste om niet afgestompt te raken is natuurlijk om verleidingen te weerstaan van dingen die "niet goed voor je zijn".

Maar als je die shift kan maken en je weet van jezelf waar je zwakke kanten liggen is internet een verrijkend medium. Waar ik mij wel een beetje zorgen over maak is de korte aandachtsspanne en het gevoel van "actie" . Ik bedoel daarbij dat je op internet steeds door kan klikken naar nieuwe onderwerpen . Je hebt de neiging dan om veel onderwerpen heel vluchtig te bekijken .

Soms is het bijna noodzaak om een paar dagen te stoppen en gewoon weer een boek te lezen , of een mooie film te bekijken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het internetten bestaat bij mij alleen uit deelnemen aan GV ,dat wissel ik af met lezen(veel) en TV kijken(weinig). Daarnaast zijn er nog diverse huishoudelijke karweitjes,dus al met al,als je genoeg afwisselt stompt het niet af!