Wat doet nou precies pijn bij buikpijn?

Is het je maag, je darmen? Spieren die samenkrampen o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt af van de plek waar de pijn zit. Vaak zijn het inderdaad de inwendige organen die pijn doen (met name darmkramp kan heel heftig zijn), maar ook zuur in de uitgang van de maag kan erg pijnlijk zijn. Spierpijn in je buik komt minder vaak voor, eigenlijk vooral na sporten/insanning, extreem hoesten of overgeven, en kan ook een naar gevoel geven.

In je buik zitten zo ongeveer AL je vitale organen, en die kunnen allemaal een signaal afgeven. Doordat ze zo docht op elkaar zitten, is niet altijd goed te bepalen wat wanneer pijn doet. Hoe voel je het verschil tussen een nier of ene eierstok ? Je baarmoeder of je blaas ? Je lever of je gal ? Je 2-vingerige darm of je maag ? Zelfs met kennis van je anatomie wil pijn nog wel eens ' naast de zere plek' zitten. En ja, ze kunnen ALLEMAAL zeer doen.
Het enige dat je niet snel zult voelen in je buik is pijn in je botten.

Met de andere lichaamsdelen is het makkelijk ; bot, spier, vlees, meer zit er niet op. Het tweede lastige orgaan is je hoofd ; met hersens, holtes en buizen is het ook daar niet altijd meteen duidelijk waar de au zit. Maar dat is ook niet de biologische functie van pijn ; het is een signaal dat je rustig aan moet doen, waar de pijn ook zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je spieren trekken dan samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maag als je iets niet goed eet