Een groot deel van de smaak ervaar je door reuk.
Met je tong proef je vooral zout, zoet, zuur, bitter en umami.
De rest gaat via reuk.

Wanneer je neus verstopt is, gaat de geur tijdens het kauwen niet via je neus, dus proef je het niet.
Dit kan je simuleren door iets te proeven met je neus dichtgeknepen.
6 jaar geleden
je neus is met een pijp verbonden met je mond. en als je dan verkouden bent is dat soort van afgesloten, en proef je minder