Kun je allergisch zijn voor geitenmelk, maar niet voor koeienmelk?

Vaak gaat een koemelkallergie gepaard met een geitenmelkallergie. Maar bestaat het ook om alleen allergisch te zijn voor geitenmelk (en wel gewoon koemelk te mogen)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.9K
Amadea
5 jaar geleden
Vermoedelijk niet. Want de eiwitstructuren in de melk van de verschillende diersoorten zijn vergelijkbaar.
LeonardN
5 jaar geleden
Goeievraag, immers als je een koemelkallergie hebt is geitenmelk vaak/soms wel een alternatief. Of het omgekeerde niet het geval kan zijn is dus niet zomaar weg te verklaren. Het is waarschijnlijk zo dat mensen met een koemelkallergie en die wel geitenmelk kunnen tolereren allergisch zijn voor een specifiek eiwit wat in koemelk veel meer voorkomt dan in geitenmelk. Of iets tegenovergestelds ook voor kan komen is de vraag.
https://www.orthokennis.nl/artikelen/geitenmelk-een-mogelijk-alternatief-bij-koemelkallergie-of-intolerantie- Geitenmelk bevat namelijk aanzienlijk minder αs1-caseïne dan koemelk of dan welke andere door herkauwers geproduceerde melk.(6) αs1-caseïne is het eiwit waarvan wordt gedacht dat het een allergie kan veroorzaken. Dit eiwit is niet aanwezig in moedermelk, maar wel in koemelk. Op jonge leeftijd kan er dus een immuunreactie optreden tegen koemelk.(1) Wanneer koemelk wordt vergeleken met geitenmelk uit Nieuw Zeeland blijkt de geitenmelk 7........

Antwoorden (1)

Ja dat kan. Het is in een studie onderzocht en waar mensen met een koemelkallergie(CM=cowmilk) vaak ook een geiten/schaapmelkallergie(GSM) hebben, is het omgedraaide niet altijd per se het geval.

De studie en resultaten van de studie zijn hier na te lezen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17002714
Nog een onderzoek, wat iets vergelijkbaars laat zien bij schapenmelk (welke nauw verwant is aan geitenmelk):

http://www.ariez.nl/DownloadFile.lynkx?guid=2ffe2cc9-a5dd-4f6e-81e6-f5b254908fdc (PDF dus downloaden).
ALLERGOLOGISCH ONDERZOEK
De huidtest was positief voor schapenkaas, schapenmelk en
dubieus positief voor geitenmelk (zie Figuur 1). De test was
negatief voor koemelk, cashewnoot en pijnboompit. De laatste
allergenen werden getest, omdat die mogelijk als verontreiniging
in de pastamaaltijd hebben kunnen zitten.
---
En verderop:

1. Allergische reacties tegen schapen- en geitenmelk zijn zeldzaam en worden voornamelijk beschreven
als kruisreacties bij kinderen met een koemelkallergie. >>Een allergie tegen schapen- en geitenmelk kan
ook voorkomen bij personen die tolerant zijn voor koemelkeiwit<<. Op basis van anamnese en serologisch
onderzoek kan eenvoudig het verschil worden gemaakt tussen een kruisreactie en een selectieve allergie
voor geiten- en schapenmelk.
2. Personen die allergisch zijn voor geitenmelk zijn meestal ook allergisch voor schapenmelk en vice versa
Toegevoegd op 08 oktober 2018 17:50: tekst