waarvoor wordt het supplement l glutamine gebruikt?

en bestaan er bijwerking hiervan? las laatst dat je dit niet zonder begeleiding mocht nemen omdat het bij verkeerd gebruik schadelijk zou kunnen zijn?

6 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
6 jaar geleden
Het lichaam kan en zal zelf L-Glutamine aanmaken. Heb je behoefte aan L-Glutamine, dan zal het lichaam dus zelf in die behoefte voorzien.

Antwoorden (2)

L-glutamine wordt voornamelijk gebruikt om de portemonnee van de fabrikant te spekken.

L-glutamine is een zeer nuttig aminozuur, maar het komt van nature al voor in veel voedingsmiddelen. Zolang je geen heel rare ernstige stofwisselingsziekte hebt, krijg je er voldoende van binnen. Denk daarbij vooral aan melkproducten (ook yoghurt), eieren, soja, tarweproducten, en veel bonen en koolsoorten.

Mocht je lichaam desondanks behoefte hebben aan méér L-glutamine, dan kan en zal het lichaam dat zelf aanmaken. Dit is dus nog een extra reden waarom het overbodig is om L-glutamine als supplement te slikken.

Zolang je dus geen problemen hebt met je stofwisseling, is het slikken van L-glutamine als supplement niet nodig. Heb je wel problemen met je stofwisseling, dan is het altijd beter om met je behandelend arts te overleggen of, en zo ja welke, supplementen je het beste kunt gebruiken. En, ook belangrijk: in welke doseringen.

Cryofiel
6 jaar geleden
Glutamine wordt onder andere gebruikt om je darmen te herstellen, bijvoorbeeld bij candida. Het kan beschermen tegen de bijwerkingen van cytostatica en bestraling. Bij epilepsie, bipolaire stoornis wordt het afgeraden. Sowieso je altijd aan de aanbevolen dosering houden.
Een beetje googelaar kan dit soort info gewoon vinden op internet.