symptomen hartaanval?

hajj ben ik weer met me gezeur sorry

maar wat zijn de symptomen van een hartaanval?

ik heb een paar dagen geleden ook al een berichtje geschreven hierover

ik heb 2 weken geleden een hartfilmpje gehad bij de huisarts de waren een paar kleine afwijkingkjes te zien ma niet ernstig hij had overlegd en ook de cardioloog zei is niks..zei de huisarts

nu moest ik vandaag na de cardioloog heen die belde me van de week

heb wee een hartfilmpje gehad en geluisterd ma hij kon niks met ckerheid zeggen
moet maandag een week lang een apparaatje om en krijg een echo van me hart

ma heb elke keer een ontzettende druk op me borst vooral in me linker en dat straalt uit na me linkerarm na me nek en me schouderbladen

ben heel kortademig

heb wel chronische hyperventilatie en paniekaanvallen (dagelijks)
soms wel de hele dag door en heb ook hypogonder of zo iets ( bang om iets te krijgen ziektes enzo)

ik rook niet ..drink niet.. slaap weinig.. eet niet veel maar eet wel...ik gebruik geen drugs ben voor de rest gezond geen hoge bloeddruk enzo

ma niemand kan mij de symptomen vertellen of hoe je je voelt als je egt een hartaanval hebt

ben 26 jaar ze zeggen dan komt het vrij weinig voor

ik hoop dat jullie me snappen en dat ik antwoord krijg zou jullie dankbaar zijn

xxx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het lijkt wel of je mij beschrijft.
Ik heb echt precies dezelfde klachten als jij, al vanaf mijn 13e.
Hiervoor heb ik al heel veel onderzoeken ondergaan, inspanningstesten, er zijn hartfilmpjes gemaakt, ik meerdere malen dagenlang met een holtercardiogram gelopen (het apparaatje dat jij ook krijgt).
Helaas moet je toevallig net zo'n "aanval" hebben als het wordt opgenomen.
Dat is bij mij tot nu toe nog niet voorgekomen.
Wel is er één keer een hartritmestoornis vastgelegd, maar de oorzaak daarvan is nog onduidelijk.

Ook heb ik paniekaanvallen, en ik weet steeds meer hoe deze klachten samenhangen.
Bij paniekaanvallen raak je in, eh, paniek.
Dit kan komen omdat je hyperventileert (doe ik ook), dan komt de hypochonder in je naar boven (en in mij ook), die denkt "Ik stik... IK GA DOOD!".
Wat er dan gebeurt is dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt, een neerwaardse spiraal.
Je raakt in paniek omdat je denkt dat je doodgaat, daardoor gaat je hart sneller kloppen en ga je meer hyperventileren. De klachten worden dan steeds erger, dus je begint steeds meer aan te nemen dat je wel dood aan het gaan bent.

De enige manier om dit te stoppen is kalmeren.
Ga heel bewust rustig ademen.
Bedenk je dat er niks aan de hand is, je hebt gewoon moeite met ademen en dat gaat vanzelf weer over.
Dit moet je leren te doen.
Je bent bang als het gebeurt, ik weet het, dat ben ik ook.
Maar de enige manier om het te stoppen is door te weten dat je nergens bang voor hoeft te zijn.

Hier heb je de website van Geert.
http://www.agorafobie.be/welkomvideo.php
Geert is een vrolijke Belgische jongen. Hij had paniekaanvallen en is er van af gekomen.
Hij wil je heel graag zijn CD's verkopen waarop hij vertelt hoe jij er ook van af komt, maar die heb je niet nodig.
Kijk eens naar een paar van zijn video's, en abonneer je op zijn nieuwsbrief.
Hij heeft een heleboel handige tips.

Heel veel succes!

Toegevoegd na 11 minuten:
Naar aanleiding van Antwoordman's antwoord: naar de Eerste Hulp gaan is een goed idee.
Ik heb zelfs van mijn huisarts een brief gekregen waarmee ik voorrang krijg op de Eerste Hulp, zodat de artsen eens kunnen zien wat er mis is.
Maar helaas is het ziekenhuis te ver weg en kom ik nooit op tijd, voor het over is...

Misschien kan jij ook wel zo'n brief krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
+1. Een heel goed antwoord, uit eigen ervaring gegeven.
Alleen, bij acute klachten als druk op de borst met uitstralende pijn naar de linkerarm en/of schouder zou ik toch even naar een eerste hulp gaan.
AWM
13 jaar geleden
Zie nu pas je toevoeging. We zijn het eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, we zijn het eens :)
De druk op de borst en pijn in mijn armen heb ik ook.
Na een heftige aanval kan ik soms mijn linkerarm niet meer gebruiken.
Toch gooien artsen het steeds weer op de paniekaanvallen, maar kunnen dat niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Herkenbaar verhaal. Heb ik ook een periode in mijn leven (jong volwassendom) flink last van gehad. Regelmatig op de EHBO afdeling beland om me te laten onderzoeken. :) Niet zo uitgebreid als jouw tests trouwens. Ik heb de oorzaak van mijn paniekaanvallen terug weten te brengen tot compleet gebrek aan zelfvertrouwen, gebrek aan kennis over of durven herkennen van mijn mijn emotionele huishouding en het daarmee samenhangende gebrek aan assertiviteit. Als je bepaalde emoties (zoals bijvoorbeeld irritaties, boosheid, verdriet en angstgevoelens) maar lang genoeg onderdrukt, en gevoelig bent voor stress, dan leidt dat op een gegeven moment juist tot alleen maar meer stress en dat versterkt de angst. Het wordt een soort drukketel, omdat je je eigen emoties niet goed kanaliseert. Ik kan iedereen die last van paniekaanvallen dus ook aanraden therapie te volgen, zoals bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Daar leer je onder andere emoties minder weg te rationaliseren, maar juist te herkennen en te uiten (en daarmee ook grenzen aan te geven), waardoor de stress afneemt en daarmee als het goed is uiteindelijk ook de angsten meer afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet trouwens niet of mijn analyse van het probleem ook van toepassing is op jou en de vraagsteller. Maar cognitieve gedragstherapie is hoe dan ook een effectieve therapie om van angststoornissen af te komen.

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heb je last van paniekaanvallen. Een rustgevend pilletje zou sowieso goed voor je zijn.
Maar de druk op je borst klinkt niet goed.
Ik wil je aanraden om naar de eerste hulp te gaan. Bel een taxi en ga daar naar toe. Daar kun je ook midden in de nacht terecht. Wees niet bang dat je voor niets gaat, als dat blijkt dan wordt niemand kwaad op je, dan betekent dat alleen maar goed nieuws.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ATWM
Op deze site kan je van alles vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige op het gebied van paniekaanvallen (heb ze ook een periode in mijn leven meegemaakt) begrijp ik maar al te goed je behoefte aan geruststelling.

Vooropgesteld, zeker omdat je ook wat kleine afwijkingen in je hartritme zegt te hebben: neem altijd het zekere voor het onzekere. Dan maar een aantal keer te veel bellen naar de huisartsenpost of naar de eerste hulp afdeling gaan.

Als het inderdaad een paniekaanval is (waar ik gemakshalve even vanuit ga) heeft het echter weinig zin om te continu zelf het probleem proberen op te lossen.

Paniekaanvallen zijn vaak het gevolg van een hardnekkig onderliggend probleem:
Overmatig last hebben van irrationele angsten. Ofwel een angsstoornis.

En een angststoornis is meer dan eens het gevolg van een verstoorde emotionele huishouding. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je als copingsmechanisme (omgaan met gebeurtenissen, gedachten en emoties) jezelf gaanderweg in je leven waarschijnlijk hebt aangeleerd om emoties te rationaliseren, in plaat van goed te kanaliseren (uiten).

Dit aangeleerd gedrag is niet makkelijk zelf op te lossen. Hier heb je vaak gewoon echt professionele hulp voor nodig. En daar is niets mis mee. Je kan gewoon niet van jezelf verwachten dat je dit gedrag zonder deskundige objectieve hulp moet lossen.

Meer dan eens is het juist een gedachte van het jezelf aangeleerde copingsmechanisme dat je alles wel alleen op zou moeten kunnen lossen. Probeer dat los te laten, en accepteer dat het geen schande is om hulp in te schakelen. Niemand kan alles alleen in het leven.

Ik adviseer je daarom om aan je huisarts voor te leggen of hij je wil doorverwijzen naar cognitieve gedragtherapie. Deze therapie is een van de meest effectieve therapiën om angststoornissen de baas te worden. Je leert andere (actieve, in plaats van passieve) copingsmechanismen te hanteren waardoor de mate van stress afneemt en daarmee de angsttolerantie toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen bij een hartaanval zijn: het gevoel alsof er een drukkende band om je borst zit, uitstralend naar je linkerarm. Je gezicht ziet asgrauw, je hebt het gevoel alsof je te weinig frisse lucht krijgt.
Laat er vooral onderzoek naar doen. Blijf hiermee niet doorlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boven staande schrijven hoef ik niet meer te herhalen daar wordt alles voldoende beschreven. Alleen wil ik hieraan toevoegen, dat je alleen met een kathetrisatie kunt zien of er iets in de kransslagaders verstopt is. Dat doen ze met een katheter meestal via de lies, gaan ze via de aders naar het hartgebied en spuiten daar een contrastvloeistof in waarna ze kunnen zien of er ergens een verstopping zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind niet dat je hier met gezeur komt, maar deze vraag hoort thuis bij je dokter.
Alleen hij kan je vertellen wat er misschien aan de hand is.
Wat ik er verder over wil zeggen, dat je door spanning de zelfde symtomen kan krijgen als je nu hebt.
Je bent nu 26 jaar en normaal gesproken ben je nu in de kracht van je leven, maar je bent een wrak, dat ben je niet zo maar, dat komt deels door je karakter en deels door het leven zelf, wat is er mis gegaan de afgelopen 10 jaar?
Is alles doelloos geworden?
Geen plannen meer?
Geen relatie meer?
Misschien geen werk?
Ergens is toen je leven vast gelopen, zolang je dat niet zal begrijpen, zullen je klachten blijven en zelfs erger worden, zoek hulp en praat er over.
De kans dat je echt een groot hartprobleem hebt, is erg klein, gezien ook je andere klachten en je leeftijd.