Waarom heb ik een geweten? Waarom moet ik me zo snel rot voelen? Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Omdat je anders geen mens zou zijn maar een beest, dat al zijn impulsen zou volgen zonder ook maar de minste aandacht te besteden aan de consequentie.

Ons geweten is één van die dingetjes die het gevolg zijn van het feit dat wij vooruit kunnen denken (fantasie) en voor een ander kunnen denken (empathie), en die de mens onderscheiden van dieren.

Als je je (te) snel rot voelt, doe je wellicht te veel domme dingen. In de loop van je leven moet dat beter gaan, maar de puberteit is er berucht om ja. Dat is de periode dat je heel veel belangrijke sociale vaardigheden moet leren en impulscontrole moet oefenen. Vaak door schade en schande, ja. Nadenken voor je iets doet helpt heel erg, maar ook de ervaring van al die keren dat je iets WEL (verkeerd) gedaan hebt is een belangrijke leerschool.

Zo heeft mijn dochter net in haar boze bui (spelletje liep vast) het beeldscherm van haar laptop gebroken, en nu heeft ze spijt en wroeging en weet van gekheid niet meer waar ze met haar geweten heen moet.....tja, dat hoort er bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je geweten wordt gevormd door de normen en waarden die je zijn aangeleerd. Op het moment dat je anders doet, dan je geleerd hebt...wordt je geweten (in je hoofd) aangesproken en voel je je rot doordat je iets gedaan hebt wat niet mag of hoort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geweten behoedt je voor bewust fout gedrag. Als je je rot voelt over dingen die je beter niet had kunnen doen, dan kun je daarvan leren.
Als je je rot of schuldig voelt over dingen waar je niets aan kunt doen, dan zul je moeten leren ermee om te gaan. En soms schaam je je plaatsvervangend voor dingen die anderen doen, maar dan moet je je misschien maar vasthouden aan: 'Ik heb in dit geval geen invloed op wat die anderen doen'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je misschien onzeker bent over bepaalde dingen. Als je niet goed genoeg hebt nagedacht voor je iets doet, kun je je rot voelen achteraf... Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensvragen, levensvragen, levensvragen. Niet door anderen en zeker niet door vreemden te beantwoorden omdat geluk en ook ongeluk bepaald wordt door persoonlijke oorzaken of gedachtes.