Is het ziekenhuis verplicht te onderzoeken of je organen/weefsels goed zijn voor te doneren ook als je nee hebt ingevuld i.v.m. de nieuwe donorwet?

De donatie gaat over het moment NA je dood.
Wel zijn artsen VERPLICHT VOORDAT je dood bent vast te stellen of betreffende organen/weefsels überhaupt gedoneerd kunnen worden.
Geldt dit onderzoek ook wanneer je NEE hebt ingevuld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, wat zou de zin daarvan zijn?
paulus811
6 jaar geleden
@Rieneke1, dat was ook mijn eerste gedachte. Alleen bij een verdacht sterfgeval zal er verder gezocht worden, maar dat staat los van het wel of niet donor zijn.
TurfGraver
6 jaar geleden
@paulus811 Dat staat ook los van de onderzoek naar geschikheid voor donatie.

Antwoorden (2)

Als je te kennen hebt gegeven dat jouw organen NIET voor donatie gebruikt mogen worden, dan is onderzoek naar geschiktheid overbodig, en zal dus niet uitgevoerd worden.
jc54
6 jaar geleden
Sowieso is er geen verplichting tot onderzoek wanneer vooraf al vaststaat dat dat onderzoek zinloos is.
Heb jij aangegeven dat jij geen donor wil zijn, en dat is bij de arts bekend, dan zal hij geen onderzoek doen.

Wat wel kan is dat (i.v.m. de tijd) 2 paden tegelijk bewandeld worden: de ene persoon gaat het donorregister raadplegen terwijl een andere arts het onderzoek alvast start.

Daar moet je je echter niet al teveel bij voorstellen. Het is niet zo dat ze alvast je hele lijf opensnijden om je organen eens goed met de ogen te bekijken.

Integendeel !!!

Ze proberen juist zoveel mogelijk het lichaam intact te laten en de beademing en de bloedcirculatie kunstmatig op gang te houden.

Wanneer men eenmaal is gaan snijden kunnen microben immers al de organen gaan besmetten.

Denk dus veel eerder in de richting van het afnemen van wat bloed voor het bepalen van de bloedgroep, ziektes en het meten van zuurstofgehaltes e.d.