Waarom kan de aanwezigheid van corona virus niet via de plas worden gecontroleerd?

Het corona virus kan worden vastgesteld in het riool.

3 jaar geleden
2.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Het is in het riool vastgesteld via ontlasting. https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwe-coronavirus-aangetroffen-in-rioolwater
Sommige patiënten met COVID-19 hebben het nieuwe coronavirus in de ontlasting. Het nieuwe coronavirus (SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2) is in Nederlands rioolwater aangetroffen. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . Sommige patiënten met COVID-19 hebben het nieuwe coronavirus in de ontlasting. Die ontlasting komt via de toiletten in het riool terecht. Het onderzoek toont aan dat monitoring van het rioolwater een goede methode is voor het vaststellen van virusinfecties bij mensen die besmet zijn. Afvalwatermedewerkers zijn beschermd tegen het virus als zij zich houden aan de hygiënevoorschriften.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN dat weet ik vandaar mijn vraag kan je plas daarom niet worden gecontroleerd op corona
LeonardN
3 jaar geleden
Dat zijn twee verschillende dingen. Het kan zijn dat het WEL kan, maar niet gedaan wordt (duurder, lastiger).
Het kan zijn dat het WEL kan, maar NOG niet gedaan wordt, (er wordt nog uitgezocht hoe men dat moet gaan doen).
Het kan zijn dat het in het geheel NIET kan, bijvoorbeeld omdat COVID-19 niet in urine terecht komt. Jij stelt dat het niet gecontroleerd kan worden dmv urine.
Hoe kom je aan die stelling?

Het beste antwoord

Bij mensen met milde symptomen kan het virus nog niet in de urine worden gedetecteerd.
Urinetests kunnen wel worden gebruikt om hoogrisicopatiënten te identificeren. Dat is nog voordat ze ernstige longproblemen krijgen of schade aan andere organen ervaren. De nieren blijken een van de eerste organen te zijn die worden aangetast door het coronavirus.
Met andere woorden: vóórdat longproblemen geconstateerd zijn, kan bij een hoogrisico-coronapatiënt (hoge leeftijd en/of obesitas) het virus in de urine een indicatie zijn dat deze op de ic kan belanden.
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo kan dat niet en wel bij hoogrisico patienten die kunnen ook lichte symptomen hebben?
SimonV
3 jaar geleden
Ja. Maar als bij een hoogrisicopatiënt (hoge leeftijd en/of obesitas) met de normale methode het virus is vastgesteld, is het virus in de urine een indicatie dat deze patiënt waarschijnlijk op de ic kan belanden, al voordat longproblemen geconstateerd zijn.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is dus niet de vraag de vraag is als corona in het riool kan worden vastgesteld waarom dan niet door bij iedereen het via de plas te laten controleren waarom kan dat dan niet.
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212 Dat corona in het riool kan worden vastgesteld komt door ontlasting(fecaliën). Dat heb ik in een eerdere reactie ook al gezegd. Je zegt dat je dat weet. Waarom blijf je dan terugkomen op het riool-punt?
ronron1212
3 jaar geleden
Ja @LeonardN als het daar kan worden vastgesteld waarom dan niet in de eigen plas????? Dat is de vraag
ronron1212
3 jaar geleden
ontlasting worden door mensen uitgescheiden dus waarom kan die dan niet getest worden @LeonardN
LeonardN
3 jaar geleden
Jij bent vooral degene die stelt dat corona niet via urine gedetecteerd kan worden.
Wat in ontlasting zit, zit niet altijd in urine.
Wat in ontlasting makkelijk te ontdekken valt, valt wellicht in urine niet zo makkelijk te ontdekken. Hier stelt een onderzoek dat het weldegelijk mogelijk is. (hoewel eerst aangenomen werd dat het niet kon).
ronron1212
3 jaar geleden
Dan de ontslasting waarom wordt dan daar niet op getest Blijft nog steeds de vraag en je geeft nog steeds geen antwoord daar op @LeonardN Je weet het gewoon ook niet.
LeonardN
3 jaar geleden
(link vergeten)
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-news-sars-cov-2-coronavirus-also-detectable-in-urine-samples
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN mooi een link
SimonV
3 jaar geleden
Daar geef ik dus antwoord op: het kan wel bij iedereen via de plas worden gecontroleerd, maar die test is niet betrouwbaar genoeg bij milde symptomen.
ronron1212
3 jaar geleden
@SimonV bedankt