Kun je voor de ongesteldheid wel of geen seks hebben?

Mijn vriendin slikt de pil en zorgt ervoor dat ze slechts 4x per jaar ongesteld wordt.

Nu is ze gisteren gestopt met het slikken en nu moet ze maandag ongesteld worden.

Zover ik dacht te weten, zou het nu veilig moeten zijn om seks te hebben omdat de eerstvolgende ovulatie pas over 2.5~3 weken is en zaadcellen nooit zo lang kunnen overleven, maar mijn vriendin denkt dat het nu al onveilig is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, ook tijdens de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap. Je vriendin heeft nu een stopweek van haar anticonceptie. Zoals ook in de bijsluiter staat: tijdens de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap. Lees eens ( samen met je vriendin ) de bijsluiter van de pil, daar staat het duidelijk in uitgelegd. De pil beïnvloedt de hele cyclus en voorkomt dat er een eisprong plaatsvind. Je moet wel oppassen dat je de stopweek nooit langer laat duren dan 7 dagen. Dan bestaat namelijk het risico dat er toch een eisprong plaatsvindt.

Bronnen:
https://www.anticonceptie-online.nl/vragen.htm

7 dagen tot 72 uur kunnen de zaadcellen overleven in het vrouwelijk lichaam. Deze periode zou je dan ook van een eiersprong afmoeten zitten wil je bevruchting voorkomen. Let op een eiersprong kan eerder komen dan je verwacht of berekend hebt. Dus deze manier is altijd minder betrouwbare dan voorbehoudsmiddelen

Bronnen:
https://www.allesoverkinderen.nl/ne_bevruc...

Ik ben geen wetenschapper, dus ik kan alleen vertellen wat ik wel weet; ondanks dat ze maandag ongesteld 'moet' worden kan dat nog steeds later (of eerder) gebeuren. Je lichaam veranderd, en zeker als je maar 4 keer per jaar ongesteld wordt is dus niks zeker. Voor de veiligheid zou ik in de periode dat ze de pil niet slikt een condoom gebruiken, en daarna weer verder gaan met hoe jullie het normaal doen. Dit is een gevalletje better safe than sorry denk ik, en als je vriendin al zegt dat zij denkt dat het onveilig is, zou ik daar naar luisteren, het is haar lichaam. Mocht het hier gaan om wie er gelijk heeft, dan zou ik een dokter vragen hoe hij er over denkt. Mocht het hier gaan om of er (voor de zekerheid) nog bescherming gebruikt moet worden; ja. groetjes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100