Kun je voor de ongesteldheid wel of geen seks hebben?

Mijn vriendin slikt de pil en zorgt ervoor dat ze slechts 4x per jaar ongesteld wordt.

Nu is ze gisteren gestopt met het slikken en nu moet ze maandag ongesteld worden.

Zover ik dacht te weten, zou het nu veilig moeten zijn om seks te hebben omdat de eerstvolgende ovulatie pas over 2.5~3 weken is en zaadcellen nooit zo lang kunnen overleven, maar mijn vriendin denkt dat het nu al onveilig is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
"Nu is ze gisteren gestopt met het slikken en nu moet ze maandag ongesteld worden."
Bedoel je hiermee dat ze een stopweek van de pil houd, of is ze volledig gestopt met de pil?
Als het alleen een stopweek is van maximaal 7 dagen, dan is ze nog gewoon beschermd, er vind ook geen eisprong plaats als je aan de pil bent.

Het beste antwoord

Ja, ook tijdens de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap.

Je vriendin heeft nu een stopweek van haar anticonceptie.
Zoals ook in de bijsluiter staat: tijdens de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap.
Lees eens ( samen met je vriendin ) de bijsluiter van de pil, daar staat het duidelijk in uitgelegd.

De pil beïnvloedt de hele cyclus en voorkomt dat er een eisprong plaatsvind.

Je moet wel oppassen dat je de stopweek nooit langer laat duren dan 7 dagen. Dan bestaat namelijk het risico dat er toch een eisprong plaatsvindt.
Erna55
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Geen enkele fabrikant zal zeggen dat je 100% beschermd bent. Dit kan je namelijk niet garanderen en hoewel erg zeldzaam, kan je tijdens gebruik van de pil alsnog een eisprong krijgen. Verder zijn er een heleboel factoren waardoor de pil minder goed werkt (waaronder natuurljik de welbekende antibiotica). Dus je behoort inderdaad beschermd te zijn tijdens de stopweek. MAAR, dat is natuurlijk met normaal gebruik. Zorgen dat je maar 4x per jaar ongesteld wordt, is verre van normaal gebruik en kan je dus niet weten hoe het lichaam precies zal reageren.

Andere antwoorden (2)

7 dagen tot 72 uur kunnen de zaadcellen overleven in het vrouwelijk lichaam. Deze periode zou je dan ook van een eiersprong afmoeten zitten wil je bevruchting voorkomen. Let op een eiersprong kan eerder komen dan je verwacht of berekend hebt. Dus deze manier is altijd minder betrouwbare dan voorbehoudsmiddelen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Heb je niet gelezen dat de vriendin de pil gebruikt ?
Thecis
6 jaar geleden
@erna55
Heb je niet gelezen dat die vriendin net gestopt is met de pil?
Juist daardoor is dit eigenlijk een erg goed antwoord. Wellicht heeft de beantwoorder dat in zijn of haar gedachten helemaal niet mee genomen, maar het is een juist antwoord. Daarbij is er hier geen sprake van normaal gebruik van de pil.
Ik ben geen wetenschapper, dus ik kan alleen vertellen wat ik wel weet;

ondanks dat ze maandag ongesteld 'moet' worden kan dat nog steeds later (of eerder) gebeuren. Je lichaam veranderd, en zeker als je maar 4 keer per jaar ongesteld wordt is dus niks zeker. Voor de veiligheid zou ik in de periode dat ze de pil niet slikt een condoom gebruiken, en daarna weer verder gaan met hoe jullie het normaal doen. Dit is een gevalletje better safe than sorry denk ik, en als je vriendin al zegt dat zij denkt dat het onveilig is, zou ik daar naar luisteren, het is haar lichaam.

Mocht het hier gaan om wie er gelijk heeft, dan zou ik een dokter vragen hoe hij er over denkt. Mocht het hier gaan om of er (voor de zekerheid) nog bescherming gebruikt moet worden; ja.

groetjes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
De vriendin last een "gewone" stopweek in van de anticonceptie.
Tijdens de stopweek ben je beschermd tegen zwangerschap.
Thecis
6 jaar geleden
@erna55
Nogmaals, hoe weet u dit? Dit is afgeleid vanuit de tekst waar hier niets over in staat. Daarbij slikt de vrouw dus door, dus zou je circa 3 weken stoppen met de pil of zorgen dat er meer voorraad dan normaal aanwezig is (wat opvalt). En daarbij komt ook, de vrouw is kwestie gebruikt de pil niet op de normale manier. Daardoor is er veel onzekerheid en is dit gewoon een keurig, correct en goed antwoord. +