Ik heb interesse in het profiel Natuur en Gezondheid, maar ik weet niet of ik dat wel kán.

Ik wil héél graag dierenarts worden, een baan waar je het profiel Natuur en Gezondheid voor nodig hebt. Maar ik ben zonder extra hulp geen held in wiskunde, biologie bijvoorbeeld wel.. Als ik alles zo op internet lees, denk ik: hé, misschien lukt dat wel! Maar ik weet van mijzelf dat ik veel beter ben in bijvoorbeeld talen en geschiedenis. Ik kan alleen geen baan bedenken met zo'n soort profiel. Maar Dierenarts, dat lijkt me echt geweldig. Ik ben alleen zo bang dat ik een verkeerde keuze maak. Ik kan maar twee keer inloten als ik niet een acht gemiddeld sta. En daar ben ik nou zo bang voor. Dadelijk heb ik het gekozen, twee keer ingeloot en mag ik niet door voor die studie. Dat zou heel erg balen zijn, want een ander beroep van Natuur en Gezondheid, daar kan ik mijn interesse niet voor vinden :P.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De keuze voor het profiel moet je uiteindelijk natuurlijk zelf maken, maar het feit dat je je nu al erg bewust bent van je sterkere en zwakkere punten geeft je een groot voordeel: je bent dan in staat om er op tijd bij te zijn als je merkt dat je achter gaat lopen met de stof en je zou op tijd bijles kunnen regelen.
Daarnaast wil ik je meegeven dat ingeloot worden na de middelbare school niet de enige manier is om diergeneeskunde te kunnen gaan doen. Als je eerst een gerelateerde studie doet (biologie bijvoorbeeld), kun je daarna nog instromen.
Wat je verder nog kunt doen is een gesprek aanvragen met een van je docenten van de exacte vakken. Leg hem of haar voor, wat je wilt gaan doen en waarom je aarzelt bij het profiel Natuur en Gezondheid. Hij of zij kan behoorlijk inschatten of je het niveau makkelijk, met iets moeite, of met grote moeite aan zult kunnen in de komende jaren.
Succes met keuzes maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Leuk verhaal.. maar wat is de vraag?
Moeten wij voor je bepalen of je er op moet gokken of niet?

Maak gewoon een afspraak bij de decaan van je school, die weet er veel meer vanaf en ook wat beter is of niet in jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je klinkt in ieder geval gemotiveerd. Met motivatie heb je al minstens de helft van je eindexamen binnen.

Maar je moet begrijpen dat het voor ons heel moeilijk te oordelen is of jij wel of niet N&G kan doen. Je zegt dat je er moeite mee hebt, maar hoeveel?

Probeer is met je ouders, mentor of decaan te praten, en leg je probleem uit. Ik denk dat zij jou veel meer kunnen helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar probleem.. Ik zit nu in havo 5 en doe een ng profiel.. ik heb wiskunde a en aardrijkskunde gekozen.. omdat ik net als jou niet goed ben met inzicht vakken, scheikunde en wiskunde. Dit probleem is echt op te lossen door bijles, of aan mensen vragen die er echt verstand van hebben. NG is gewoon een geweldig profiel omdat je Biologie heb en wiskunde, dus je kan echt bij elke opleiding komen.

Ik wordt ook na mn examens ingeloot voor fysiotherapie, en mijn cijfers zijn 'normaal' dus spannend of ik wel wordt ingeloot. DUS als je niet ingeloot wordt moet je kijken wat je plan B is. Als je niet ingeloot ben trouwens dan kan je het best bellen naar de faculteit, of ze toch nog ruimte hebben, want sommige mensen bedenken zich, of zijn toch nog gezakt na herexamen.

Plan B is een studie zoeken die erop lijkt, of waar je ook in geïnteresseerd ben. (ik ga dan voor mensendieck )

Veel succes! En zorg voor compensatie punten, zoals bij maatschappij leer.. dat moet je echt afsluiten met een 8!