Hoe leer je jezelf aan om minder volwassen te praten/typen?

De volwassen versie:

Volgens vele mensen op msn praat ik te volwassen, ik wil dit wel veranderen, maar het wil niet baten.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik als een 16 jarige overkomen en niet als iemand van 22.

Nu de jeugd versie:

Veel mensen op mensen zeggen dat ik te volwasse schrijf, ik wil dit veranderen, maar het lukt me niet.

Hoe kan ik zorgen dat ik als 16 jarige kan typen en praten en niet als iemand van 22.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zelf vindt ik het ook best irritant, ik wil niet volwassen overkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste youris, heb je je economie al onder de knie? GO!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit onder de knie gehad

Antwoorden (17)

Dat gaat niet. Probeer het niet eens. En wil je het toch dan moet je acteerlessen gaan volgen. Jij uit jezelf zoals je bent en blijkbaar doet die 16-jarige dat alsof die 22 is. Het zal veranderen, maar jij kunt dat niet zonder praktisch acteertalent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het risico dat dit antwoord een -1 wordt: niet doen! Waarom zou je minder volwassen of met meer fouten willen typen of praten? En uit ervaring weet ik: komt vanzelf goed. Ooit doe je je er voordeel mee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees gewoon lekker jezelf en verander voor niemand!

Je bent wie je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer alles tegelijk te doen:

Kijk naar GTST, eet cornflakes, fohn je haren, knip je teennagels, luister naar 3FM, .... terwijl je chat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET ik herhaal NIET en dan nog eens nadrukkelijk NIET veranderen. Je wordt vanzelf volwassen, en dan pas je weer prima bij je manier van uitdrukken.
Vermoedelijk heb je een paar knikkers meer door je bovenkamer rollen dan de gemiddelde puber, en dat hoor je nu eenmaal terug in het taalgebruik. Niks mis mee, niks om je voor te schamen en VOORAL , nogmaals, niet veranderen. Het is een verádeming of zo af en toe een puber te horen / lezen die zich gewoon netjes, beschaafd, verstandig en volwassen kan uitdrukken. VOoral houden zo.

Dikke kans trouwens dat je niet zozeer volwassen alswel intelligent of belezen overkomt. En dat vind nu eenmaal niet iedereen leuk. Jammer dan. Zit er tenminste nog één iemand op MSN die leesbaar Nederlands produceert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het inderdaad met de anderen eens dat je gewoon lekker jezelf moet zijn en blijven.

Maar zou het ook kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is?

Misschien dat jouw vrienden/kennissen op MSN het idee hebben dat je je een beetje verschuilt achter 'volwassen' taal? En dat ze dus eigenlijk vinden dat je juist iets meer jezelf zou moeten zijn, door niet zo 'plechtig' te spreken?

Ik projecteer hier nu een beetje hoor. En jij bent de enige die voor jezelf kan beoordelen of hier misschien een kern van waarheid in zit. Maar als ik voor mij zelf spreek, kan ik zeggen dat ik in het geschreven woord vaak iets formeler type dan dat ik in het dagelijkse leven praat. Ik heb voor mijzelf wel eens bedacht dat dit zou kunnen liggen aan 'angst' voor beoordeling. Misschien dat je wat perfectionistisch bent? Geschreven woord is nou eenmaal wat permanenter en als gevolg daarvan wat makkelijker te beoordelen is op taalfouten. Misschien dat je daarom wat 'krampachtiger' en formeler schrijft? Misschien dat ze dat opmerken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ga vooral om met volwassenen, en daardoor ben ik verder in die taalontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf ook niet alles volwassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, nou, in dat geval zou ik willen zeggen: gewoon lekker jezelf blijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je eigen ontwikkeling nooit tegenhouden door het ontwikkelingsniveau van een ander. ;-)
Volwassen praten is het resultaat van de persoonlijke groei die je mee maakt en je karakter.
Hierin kan je alleen maar vooruit en nooit meer terug, gelukkig maar, anders zouden we nooit volwassen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daag gewoon jezelf blijven hoor
leg mij eens uit waar bestaat die kritiek uit ?
klink je niet gezellig ?
Te serieneus ? ;)
of zoiets?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te serieus, het lijkt ofdat ik slim wil overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je wel gewoon slim.
capthavoc
13 jaar geleden
Een typische nerd dus ;)
Msn is grotendeels voor lekker ouwehoeren of beter gezegd eigenlijk voor jong geklets.
Als je serieus wil zijn ga naar een goed forum over onderwerpen die je aanspreken.
Chatrooms en msn zijn daar niet aan besteed.
Het ligt natuurlijk ook aan je gesprekpartners waarom msn je met 16 jarigen zijn er geen 22 jarigen die je vrienden zijn?
Douglas Adams verwoordt dat heel mooi met:
'It gives me a headache to think down to their level.'

Niet doen, dus. Er komt een moment en dan haalt je echte leeftijd je schrijfleeftijd vanzelf in.
Dit hoort gewoon bij jou en dat moet je lekker zo houden.

Een ander verhaal wordt het als je opzettelijk veel ingewikkelde woorden gebruikt om interessant te lijken, daar moet je meteen mee ophouden, want dat vinden mensen niet interessant maar irritant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt: 'Veel mensen vinden dat ik te volwassen praat/schrijf'.

Mensen kunnen zoveel vinden, is het niet dit, dan verzinnen ze wel wat anders. Iedereen heeft jou te accepteren zoals jij bent. Kunnen ze dit niet dan is dat hun probleem. Blijf bij jezelf, ga jezelf nooit veranderen voor anderen, maar alleen als jij dat zelf wilt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou ik niet doen.
Je bent aan het volwassen worden, niet aan het verkindsen.
Zoek een andere kring mensen om mee te corresponderen (msn en) of msn niet. Zoek het meer in de echte wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent echt niet de enigste hoor! Mijn zoon is net zo, alleen is hij net 15 geworden. Hij verbetert mij zelfs als ik wel eens hun zeg i.p.v. zij. Hij gaat dan ook het liefst met volwassenen om en heeft er echt maling aan wat anderen van hem vinden. Hij staat behoorlijk sterk in zijn schoenen (gelukkig) en heeft sterke principes. Hij kon al lezen toen hij nog een kleuter was en las de ondertiteling op tv. gewoon mee en wel net zo vlot als een volwassene. Jouw moeder heeft zeker ook veel met je gelezen toen je klein was? Mijn zoon heeft de liefde voor taal echt van mij geërft en als moderator op een website kan hij hier zijn ziel en zaligheid in leggen. Veel volwassenen van die site weten niet eens dat een puber hun schrijfstijl verbetert en adviseert. Het is een website waar veel artikelen worden geschreven dus heeft hij constant met taal te maken en correcte spelling. Ik zou je willen zeggen; voel je gezegend met je taalgebruik. het is zo belangrijk in je leven! Wees blij dat je nu al geen moeite hoeft te doen om een correcte brief te schrijven. Dit kan je altijd van pas komen in je carriere. Trek je niets aan van wat anderen zeggen ( of denken) en bedenk dat er maar één is die is zoals jij en dat ben je zelf. Voel het alsof je een talent hebt en wees daar blij om.:)

Toegevoegd na 4 minuten:
Denk gewoon als je msn`t dat ze je moeten accepteren zoals je bent en je niet op hun niveau wilt verlagen. Zie het als een vorm van eigenheid, ze zullen je nl. altijd herkennen.
amc
13 jaar geleden
Iedereen zegt hierboven al dat dit bij jouw hoort.

Maar ik kom ook wel eens tegen dat personen juiste dure woorden kiezen. Woorden die normaal gesproken niet gebruikt wordt in spreektaal, tenzij het zakelijk is of je in de rijke wereld behoort.

Dan kan ik me ook voorstellen dat je te volwassen overkomt.
Sommigen doen dit om te laten zien hoe goed ze zijn.

Misschien kan je eens vragen wat het dan is waardoor je volwassen overkomt? Misschien een voorbeeld?

Probeer eens de straattaal te hanteren (spreektaal). En niet zozeer de schrijftaal te gebruiken. Zeg maar zoals het in je op komt als je dit wilt uitspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zo doorgaan, over 6 jaar zit je precies goed...!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij msn :

niet deftig praten

geen leestekens zetten (. , enz..)

smilys gebruiken :
:D :L ;/ :I XD enz..

let niet op je spelling

AFKORTINGEN .
wrm =waarom
drm =daarom

en bij woorden die met -en eindigen :
denkn ...

en zo kan ik maar voort doen :D
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je niet aanleren. Je praat en typt zoals je bent. Zelfs als je een ander nadoet komt er iets van je zelf te pas.

Je moet juist trots opjezelf zijn dat je op jongere leeftijd al volwassene overkomt. Je zult later veel voordelen van overhouden.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam willen veranderen.

Wees blij dat je A.B.N spreekt en schrijft, het lijkt verdorie de wereld op z'n kop wel.

NIET veranderen, wees trots op jezelf.