Kan iemand over zijn/haar ervaringen met slaaplenzen vertellen?

Morgen ga ik naar de opticien om mij een paar slaaplenzen aan te laten meten. (Lenzen die je in doet als je gaat slapen en uitdoet als je wakker wordt, opdat je de hele dag scherp zou zien)
Nu weet ik hier vrij weinig over en ben ik erg benieuwd of iemand hier er ervaring mee heeft en hoe die ervaringen zijn.

Slaapt het niet naar?
Werkt het echt? De hele dag?
Wat nou als je kort slaapt, is je zicht dan slechter/korter gecorrigeerd?
Als je jaarlenzen hebt, worden die dan niet steeds stugger, en oncomfortabeler?

Alles wat je weet is welkom!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede waarschuwingen hierboven. Ik heb nu echter al bijna drie jaar "dreamlenzen" zoals ze bij mijn opticien genoemd worden en ik kan weinig anders dan er erg lovend over zijn. Het enige grote nadeel vind ik dat ze erg duur zijn (ik krijg elk jaar nieuwe lenzen). Je zet ze 's avonds in, je haalt ze 's morgens uit en ik heb echt prima zicht, zo goed zelfs dat ik af en toe gewoon een nachtje over kan slaan. Ik heb ze voornamelijk gehaald omdat ik nogal regelmatig zwem en ik had dan toch altijd de angst mijn lenzen te verliezen.

Als ik je mag adviseren? Ga behalve naar een opticien/optometrist, dit OOK in overleg met je oogarts doen! Zelf heb ik deze lenzen nooit gedragen, maar heb zelf nu al 35 jaar ervaring met dragen lenzen (een bril kan mijn oogafwijking (en) niet corrigeren). En heb jaren als filiaalhoudster gewerkt voor een contactlenzen instituut (Oculenti). (Bedrijf zit nu in UMCG en werkt samen met een groep oogartsen en nog steeds heb ik contact met aantal "oude collega's" :)) Nachtlenzen zijn geen "nieuwe uitvinding", integendeel. Er kleven (behalve de vuiltjes , ook in de nacht) ook wel nadelen aan. Ik ga ze hier beslist niet noemen, omdat alleen een OOGARTS kan inschatten of deze nadelen ook op jouw ogen van toepassing zijn ;-) Vanuit de langere praktijk is gebleken dat deze lenzen lang niet altijd kunnen garanderen, dat je ECHT voldoende gaat zien overdag, maar wel "meer dan zonder bril" natuurlijk. Ze worden (helaas)vaak nu verkocht voor kinderen, die bijvoorbeeld wat onzeker zijn en hiermee een kans op pesten op school proberen te voorkomen. De optometrist (meestal met ook flinke commercie erachter!) kan ze je aanraden (aanprijzen) en ze je aanmeten. Het zijn 'harde(zuurstofdoorlatende) lenzen' en let goed op of je optometrist wel volledig gediplomeerd is! Vele bedrijven zoals de bekende Hans Anders en Pearl 'doen goede zaken' en wettelijk gezien is en deze winkel(vaak ketens) verplicht dat er dagelijks 1 erkende optometrist aanwezig moet zijn. Vaak zijn andere "witte jasjes" en personeel, of nog in opleiding, stagiaires, of leerden aantal standaard metingen aan binnen paar workshops van het bedrijf! Hoezo de ogen-schijnlijkheid ook hier he? ;) Een goede "passing" is van enorm belang. Is dit niet goed, dan kunnen er op termijn hoornvlies afwijkingen ontstaan, en ook irritaties omdat de lens (door gewenning kriebelt je oog later niet meer) ook beschadigingen van het oog. In je slaap kan je gaan wrijven (kans op en/ of de lens "drijft" van de plek en verkast onder een ooglid. Elke lens is en blijft 'een vreemd object' voor het oog. Hier nog wat extra info: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/contactlenzen/speciale_lenzen/nachtlens_ortho-k/ Succes met je keuze!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100