Koortslip... Hoe lang is deze 'besmettelijk' na verdwijnen?

Hoe lang ben je nog besmettelijk na het hebben van een koortslip?

Hiermee bedoel ik, dat de blaasjes al weg zijn. En het proces met korstvorming ook al voorbij is... (ca. 4 dagen)

Je zou denken dat alles over is.
Maar dan krijg je te horen dat iemand anders mogelijk klachten heeft op een niet zo fijne plaats.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

In principe is een koortslip niet meer besmettelijk als deze helemaal genezen is. Dus als er geen blaasje(s) meer zichtbaar is/zijn, zou het niet meer besmettelijk moeten zijn.

Maar toch lijkt het mij voor die gene die nu klachten heeft geen overbodige luxe om even naar de huisarts te gaan. Je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat dacht ik dus ook al... Alleen sommige mensen zijn niet zo makkelijk naar de dokter te krijgen.
Het is ook dat ik mezelf snel zorgen maak om dingen, en die gene is meer van 'yolo, heb geen klachten, zal wel, zie t wel aan'...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is erg herkenbaar. Ik deed vroeger veel moeite om die mensen naar de dokter te krijgen, maar uiteindelijk heeft het toch geen zin. Ik denk nu maar zo, het is hun eigen verantwoordelijkheid en risico. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen lichaam. Als jij die persoon hebt geadviseerd om naar de dokter te gaan en hij/zij gaat niet, dan heb jij je best gedaan.. Maar waren de blaasjes van je koortslip echt helemaal weg? Niks meer van te zien? In dat geval zou ik me persoonlijk niet zoveel zorgen maken, als ik afga op wat ik op internet hierover lees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik probeer die gene dus ook aan te sporen, maar die wilt eerst enkele dagen afwachten.
Hoe sneller er bij, hoe beter zei ik al.
Maar ik maak me maar teveel zorgen en moet maar rustig doen krijg je dan te horen... Inderdaad die gene z'n verantwoordelijkheid e.d. maar omdat ik er wel mee te maken heb, en bang ben dat 't dadelijk erger kan worden o.i.d.... Ja de blaasjes waren al helemaal weg.
Had alleen een rood plekje, zag eruit als litteken weefsel.
Tijdens het blaasjes/korstjes periode ook behandeld met zalf/ en van die compeed lippleisters.
Dus heb me best gedaan om het ook tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een andere site gevonden: "Een koortslip is alleen besmettelijk tijdens de acute fase. Dit is de fase waarbij er blaasjes op of bij de lippen te zien. In het vocht van deze blaasjes bevinden zich virusdeeltjes van het herpesvirus. Hiermee kun je anderen besmetten. Besmetting is mogelijk via zoenen (vooral als de ander een wondje in de buurt van de lippen heeft) en direct huidcontact. Hoewel type 1 niet het meest voorkomende type is om SOA's te veroorzaken, kan het wel."" Verder snap ik helemaal wat je bedoelt. Het is zeer frustrerend om als je je zorgen over iemand maakt, te zien dat diegene er nonchalant mee omgaat. Maar je kan verder weinig doen dan accepteren dat hij het even op z'n beloop wil laten. En als je je teveel zorgen gaat maken, hou dan even in je achterhoofd dat het, afgaande op de bovenstaande informatie, waarschijnlijk niet meer besmettelijk was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie in ieder geval.
Die gene z'n klachten zijn niet niet erger geworden inmiddels, dus hopelijk was het maar een irritatie.
Ik heb ook last gehad van een koortslip en ik heb een tijd gehad dat het 1 keer in de maand terug kwam.

Ik heb er gelukkig geen last meer van.
Je kunt om het te voorkomen als je een blaasje op je lip hebt hormonen zalf erop smeren.
Het kan wel terug blijven komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als alle blaasjes van je lip weg zijn is het niet besmettelijk. Als je een wondje of blaasje hebt kan het wel besmettelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oei, dat is best vaak. Dat is wel naar. Ja, ik krijg het ook af en toe terug. Denk zo'n 2 x per jaar.
Ik heb er ook zalf en pleisters voor... Bedankt voor je reactie.