Kan er zo maar ergens een moedervlek ontstaan?

Ik werd vannochtend wakker en had ik ineens een klein bruin vlekje op mijn vinger die ik eerder nooit gehad heb. Kan je zomaar ergens een moedervlek ontstaan? Ik snap op je neus door de zon bijvoorbeeld. Maar op je vinger?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.5K
Amadea
6 jaar geleden
Wat je door de zon krijgt is een sproet. Een moedervlek is wat anders.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ja, dat kan

Antwoorden (2)

Ja, dat kan inderdaad. Sommige moedervlekken zijn bij je geboorte al aanwezig. Maar de meeste moedervlekken krijg je pas in de loop van je leven. Ergens tussen de leeftijd van 5 en 25 jaar worden ze zichtbaar op je huid.
Een moedervlek is een onschuldige stoornis in de ontwikkeling van pigmentvormende cellen in de huid. Het is een normaal verschijnsel. Vrijwel iedereen krijgt meerdere moedervlekken, gemiddeld zo’n 25. De officiële medische term ervoor is naevus naevocellularis (vlek van pigmentcellen).

Het ontstaan van moedervlekken wordt bepaald door:
1. Erfelijke factoren. Dit is waarschijnlijk de voornaamste oorzaak. De laatste jaren zijn steeds meer genen bekend die een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van moedervlekken.
2. Hoeveelheid zonlichtblootstelling tijdens het leven, met name die tijdens de puberteit. Hoewel de meeste studies geen verband hebben kunnen aantonen tussen het aantal opgelopen zonverbrandingen in het leven, de mate van blootstelling aan natuurlijk of kunstmatige zonlicht (zonnebanken) en het aantal en grootte van moedervlekken.
3. Hormonale factoren. Hoewel vaak beweerd wordt dat moedervlekken bij (langdurig) gebruik van de anticonceptiepil of gedurende zwangerschap kunnen vermeerderen en/of donkerder worden zijn hiervoor tot nu toe nog geen harde bewijzen geleverd.
Amadea
6 jaar geleden
zeer goed in het oog houden... als dat vlekje groter wordt of van kleur verandert kan het melanoom zijn en het begin van huidkanker.
mijn schoonzus die kinesiste is ging regelmatig onder de zonnebank ondanks dat zij bijna nooit op vakantie gaan en zij een zeer licht huidskleur heeft.
op een dag toen ze bij een van haar dokters, waarmee ze samenwerkt, kwam vroeg die of die moedervlek op haar knie de laatste tijd niet van kleur veranderd was.
toen ze ja zei moest ze van hem dringend naar de kliniek om dit te laten onderzoeken.
later bleek dat het inderdaad kwaadaardig was en is ze na maanden terug veilig verklaart dus...
ZEER GOED OPLETTEN met die dingen.
misschien preventief laten verwijderen zoals ik ook al met zo'n vlekje nabij mijn oor gedaan heb omdat ik het zelfs in de spiegel moeilijk in het oog kon houden.