Hoe onstaat een witte streep op je nagel?

Ik heb sinds kort op 2 van nagels een witte streep zitten over dwars. Ik heb ze niet gestoten. Ze zitten maar op 2 vingers met de rest is niks mis. het is gewoon glad. Hoe kan dit? En hoe gaat het weg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Dat wordt leukonychia striata genoemd. De oorzaak is een milde verhoorningsstoornis. Vaak ontstaat deze vanzelf, zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak. Omdat een nagel heel langzaam uitgroeit is het moeilijk om de link te leggen tussen het eventuele moment van beschadiging en het weken later tevoorschijn komen. De witte streepjes of vlekken groeien mee met de nagel en verdwijnen dus op den duur vanzelf (behalve als er druk op de nagel wordt uitgeoefend).

Op internet staat ook te lezen dat witte vlekjes op de nagel zouden komen door een tekort aan kalk of zink, maar dat klopt niet. Er is onderzoek gedaan naar mensen met witte vlekjes op de nagels en die bleken geen tekort aan kalk of zink te hebben. Wel hadden ze vaak beroepen, hobbies of bezigheden waarbij hun nagels voortdurend beschadigd werden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het gaat om korte streepjes dan heb je gelijk, gaat het om horizontale strepen over de hele nagel, dan is het verstandig je huisarts te raadplegen, mogelijk zit het probleem dan onder het nagelbed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt? Ik zou denken 'de dokter ziet je aankomen' met een dergelijk 'probleem'.