Je lichaam zweet zoveel als het moet, kan je toch niet/nooit overmatig transpireren?

Waarom zeggen mensen dat ze overmatig transpireren, terwijl ik geleerd heb dat een lichaam niet meer zweet dan nodig is, anders gebeurt het niet, omdat het niet hoeft. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Misschien heb je wel eens gehoord van angstzweet.
Zweten kan dus ook neuraal aangestuurd worden.
Zo is er ook een aandoening hyperhydrosis waar bij iemand overmatig zweet.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
http://www.optimalegezondheid.com/wat-te-doen-tegen-angstzweet/
De geur kan bij een verhoor al aanwijzingen geven. Ik adviseer altijd ruim gebruik te maken van de Deospuit. Ook bij onschuldige verdachten kan het angstzweet uitbreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk, het angstzweet! dacht ik niet aan, maar in andere gevallen onder normale omstandigheden, zegt men steeds vaker 'overmatig' te zweten en dat bedoel ik dus. Bovendien kan er bij bepaalde ziekten/medicatie sprake van zijn, maar onder normale omstandigheden kun je niet zeggen, overmatig/bovenmatig te transpireren. Lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zweten is afhankelijk van bepaalde omstandigheden zoals erg warm weer waarbij je 's-nachts in je bed kan drijven. Of inspanning tijdens het sporten, of je gaat een berg beklimmen in een warm tropisch land. je kan zeker teveel zweten, dus vocht kwijtraken en dan uitdrogen. Op vakantie naar tropische oorden is het altijd nuttig om zakjes ORS bij je te hebben om je vocht en zout/suiker balans weer op orde te krijgen. Tijdens de marathon van ruim 42 km kunnen mensen ook compleet uitdrogen van de inspanning incl. vochtverlies en net vóór de finish of meteen erna neervallen en eerste hulp moeten krijgen. Tijdens normale omstandigheden zweet je wel een klein beetje maar merk je dit niet of nauwelijks omdat je je niet inspant. En de ene persoon zweet nu eenmaal vaker en meer dan de ander in dezelfde omstandigheden. Stress is ook een zweetaanjager, een eerste afspraakje of de rit naar de tandarts als je weet wat er gaat gebeuren en je bent bang voor lange naalden met scherpe punten... Waar de één niet koud of warm van wordt, breekt bij de ander al het zweet uit bij de gedachte alleen al...