Wie heeft er ervaring met verstopping bij jonge kinderen?

Mijn dochtertje van twee en een half heeft altijd al moeite met 'haar luier' vol maken omdat ze niet wil poepen. Het is psychisch zegt de dokter en heeft haar nu laxeermiddelen voorgeschreven, om de boel er toch maar uit te halen. Heeft iemand ervaringen met dit goedje (sorbitol)? Raak je ervan aan de diarree of wat kunnen we verwachten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze krijgt goed vezelrijk eten, voldoende lichaamsbeweging etc. Graag wil ik weten of er meer ouders met kinderen met deze problemen zijn, en wat jullie er aan gedaan hebben.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het probleem is dat mevrouw pertinent weigert om zindelijk te worden in de zin van als we haar proberen te stimuleren naar of de wc of op het potje te gaan ze volledig in paniek raakt, jullie begrijpen dat het zo een beetje gaat frustreren omdat ze net zo lang de boel ophoudt totdat het pijn gaat doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het is voor mij een heel herkenbaar probleem
Onze dochter is nu bijna 11 en we kwamen met haar bij de kinderarts terecht toen ze anderhalf was.
Het blijft een issue voor haar nog steeds helaas.
Onze dochter kreeg lactulose voorgeschreven (legendal), dit is poeder wat je in water (of beetje sap) op kan lossen en ze laten drinken. Meestal zorgen dit soort middelen (denk ook de sorbitol) dat de ontlasting zachter word en daardoor makkelijk kwijt te raken is.
Kinderen komen vaak in een vicieuze cirkel terecht. Omdat ze het ophouden word het hard en doet poepen pijn, waardoor ze nog meer ophouden en het op gegeven moment er niet meer uit krijgen.
Mijn advies is zorgen dat het idd goed op gang blijft, dat doen wij nog steeds met onze dochter. Een dag of 2 geen ontlasting? Dan toch weer haar medicatie geven, anders zit je snel weer terug bij af.
Goed drinken helpt en ook idd bewegen. Onze dochter heeft er nog steeds baat bij als ze niet kan even flink rond te springen op een springkussen of trampoline bijv. Hierdoor krijgt ze aandrang en lukt het haar wel.
Je dochter is nu nog erg jong natuurlijk, maar gun haar de tijd en rust om te poepen, ze moet er de tijd voor nemen. Ik hoop dat het voor haar beetje op gang blijft. Wij hebben jaren ook met clisma's moeten werken en dat is allesbehalve leuk, maar soms wel noodzakelijk.
Heel veel succes voor en met de kleine meid.

NB: Onze dochter is ook nog bij een bekkenbodem therapeut geweest om te leren de bekkenbodem te ontspannen om zo makkelijker naar het toilet te gaan, maar daar is jouw dochter misschien nog wat jong voor.
Nog vragen? PB me gerust.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: Mocht je dochter een soort van diaree krijgen, denk dan niet meteen dat het probleem opgelost is, soms lekken ze de dunnere ontlasting langs de stop die ze gecreëerd hebben, de eigenlijke verstopping zit er dan nog en dus ook de klachten van buikpijn bijv.
Wat ook fijn kan zijn is klokgewijs het buikje te masseren (zo lopen de darmen en stimuleert de stoelgang)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien vindt ze de luier vies, en wil ze al wel op de wc?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is helaas nog compleet niet met de pot e.d. bezig. De kleine dame raakt helemaal in paniek zodra ze een potje ziet :) Dank voor je antwoord!
Dat is normaal bij veel kleine kinderen en daar is niks mis mee.
Ik heb een kleinzoon en die heeft een vast patroon van elke 4 a 5 dagen.
Alleen als er een tandje door komt heeft hij vaker een poepluier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn oudste nu volwassen dochter had ook een patroon van om de 4 of 5 dagen.
Dat van die laxeer middelen snap ik niet, ik gaf meestal wat vaker een sinaasappel of mandarijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar zijn er meer kinderen metdergelijke problemen. Kijk maar eens op de website van afdeling Kindermaag-darmziekten in het Emma Kinderziekenhuis in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, zij hebben een speciale poeppoli. Wat kun je hier vinden?

Op deze site kunt u terecht met al uw algemene vragen omtrent maag- en darmziekten van uw kinderen, maar ook om vast te kunnen stellen of uw kind daadwerkelijk aan een maag- of darmziekte lijdt.

Om dit te kunnen vaststellen is het mogelijk in te loggen op deze site om het poeppatroon van uw kind te kunnen beoordelen. In dit speciale gedeelte kunt u door middel van het invullen van een vragenlijst en het bijhouden van een zogenaamde poepkalender een advies te krijgen van onze artsen per internet. Dit versnelt het behandelingsproces waardoor wij instaat zijn meer kinderen te helpen.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel meer kinderen met dit probleem. Er zijn kinderen die moeite hebben om afscheid te nemen van hun poep. Ze denken dat het onderdeel van hun lichaam is en om die reden blijven ze het in houden. Dat heeft tot gevolg dat ze verstopt raken. Je zegt dat je haar zindelijk probeert te maken, maar daar kan je beter mee wachten. Ze is duidelijk nog niet klaar voor. Het middeltje wat ze heeft gekregen is om de poep wat zachter te maken zodat hij wel naar buiten moet komen.

Mijn advies: zet je zindelijkheidstraining nog even in de ijskast. Geef haar bruin brood en sinaasappelsap te eten en gun haar tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk krijgt zij zelfs té vijzelrijk voedsel in verhouding tot haar vochtbalans.

Vezels die op zich uitstekend zijn voor de darmen eisen heel veel vocht..dus water.
Hoe meer vezels, hoe meer water haar lichaam vraagt, kun je als uitgangspunt hanteren.

Mocht veel drinken een probleem vormen, probeer haar dàn tijdelijk wat minder vezels te geven. Later kun je dat immers altijd weer een beetje opbouwen.

Als ze ondanks alles niet van haar ontlasting af kan raken..kan ook pijn daaraan ten grondslag liggen.

Wellicht biedt dan een zeepstaafje, dat in haar anus gehouden wordt, haar de noodzakelijke verlichting en komt de ontlasting spontaan.

Ik wens je alle succes toe..want dat dit je zorgen baart kan ik heel goed begrijpen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, we zullen kijken of we qua voeding alles een beetje op elkaar af kunnen stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is inderdaad geen leuk gezich als je ziet dat iemand pijn heeft en er zo weinig is dat je kan doen om te helpen...
Mijn advies: zet die zindelijkheidstraining nog maar even in de ijskast, dat hoeft echt nog niet. De een kan/wil wel, de ander is er pas met 3,5 aan toe. Even jij en zij van die frustratie af, en over een half jaar rustig, zonder al te veel ophef nog eens proberen. Mijn zoon was ruim 3,5 en ik heb hem toen gezegd dat hij niet naar de basisschool mocht met een luier om, en toen was het zo klaar.

Laxeren moet soms, omdat ze anders een stop kan oplopen (dikke harde drol) waarlangs diarre gaat lopen, dan denk je ha opgelost, en blijkt het nog erger te zijn.

Mijn zoon poepte als baby eens in de 8 dagen, maar dat kwam van de melk, hij is nu koemelkvrij en nu gaat het goed. Goed drinken en eten, eventueel een plak ontbijtkoek en ja misschien eens een week proberen met minder melk, kan soms helpen. En als het echt zeer doet, probeer haar eens in een warm bad te laten poepen, die drollen vis je er zo uit en dan doet het minder zeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk, hoe meer we gaan focussen op zindelijkheid hoe moeilijker het allemaal wordt. Je hoort alleen zoveel van die verhalen dat het bij iedereen zo gemakkelijk ging, dat je op een gegeven moment aan jezelf gaat twijfelen.
Dank voor je antwoord!