Waarom heet de longslagader geen longader?

Hij vervoert namelijk geen zuurstof, (zuurstofarm) omdat hij net van alle organen terugkomt. En een slagader heeft altijd wel zuurstof. Een ader niet. Waarom heet hij dan toch SLAGader?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Een slagader is een ader die vanaf het hart stroomt. Dit bevat vaak zuurstof (aorta) maar hoeft niet per se, zoals je ziet in de longslagader. Die loopt vanaf het hart naar de longen, en is dus een slagader.

Een ader stroomt naar het hart toe (vena cava). Dit bevat vaak dus bijna geen zuurstof. Een uitzondering is dus de longader, die bevat juist zuurstof om via het hart en de aorta verspreid over het lichaam te worden.

Kortom, een slagader stroomt van het hart af, en een ader naar het hart toe. Zuurstofsaturatie maakt dus niet uit. Een manier om dat te herinneren is dat je slagader kan voelen (bijv. pols), omdat daar veel meer druk opstaat sinds die direct van het hart komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Correct ! Toch nog een toevoeging: de structuur van aders en slagaders verschilt ook.
De longslagader heeft ook een structuur die met de andere slagaders overeen komt.