Is het normaal om elke dag aan de dood te denken?

Ik denk elke dag wel een of twee keer dat ik dood wil, het is niet zo dat ik het echt ga doen of plannen heb maar ik denk het wel vaak. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom denk je dagelijks aan de dood?

Antwoorden (1)

Ja, over het algemeen is dat normaal.

Op deze vraag https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/psychologie/vraag/424415/destructieve-gedachten-vorm-fobie "Zijn mijn destructieve gedachten een vorm van fobie?" antwoordde ik eerder:

"Fantasie is een wonderlijk iets. Je kan je van alles voorstellen: zowel negatieve dingen als positieve dingen. Als je je regelmatig afvraagt: "Wat zou er gebeuren, als ik…", dan kan je allerlei vreemde gedachten in je hoofd brengen. Dit kunnen negatieve en positieve gedachten zijn. Misschien heb je je ook wel eens voorgesteld hoe het zou zijn om bijvoorbeeld een relatie te hebben met je favoriete wereldberoemde zanger(es) of acteur/actrice. Dat is dan een positieve fantasie. Ik zou me niet te veel zorgen maken, wanneer je naast de negatieve fantasieën ook positieve fantasieën hebt. Als je alleen maar negatieve dingen denkt, is het misschien wel tijd voor professionele hulp.

Die destructieve gedachten zijn overigens geen fobie, maar een fantasie die bij meer mensen voorkomt."

Ik vermoed dat bij jou vergelijkbare gedachten voorkomen.
Antoni