Hoe zijn de behandelingen van een haptonoom?

Ik overweeg om naar een haptonoom te gaan om o.a. Beter mezelf te leren begrijpen en denk ook dat ik dat goed in me carriere kan toepassen. Daarom ben ik op zoek naar hoe de ervaringen zijn met zo'n haptonoom. Ik weet al naar welke ik toe wil als ik zou gaan maar twijfel nog een beetje omdat ik nog niet goed weet wat het inhoud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt erop neer dat een haptonoom jou leert je bewust te maken van jouw lichaam, je klachten en je persoonlijkheid.

“De haptonomie is een wetenschap die de wetmatigheden van het menselijke gevoelsleven bestudeert. Zij legt zich daarbij in het bijzonder toe op het beschrijven van al datgene wat een rol speelt in de tussen-menselijke affectieve verhoudingen, communicatie, interacties en relaties en het overdragen en beleefbaar maken hiervan in scholing en begeleiding.

De mens neemt deel aan de leefwereld via een veelheid aan contacten en interacties, waarbij hij voortdurend geconfronteerd wordt met de noodzaak tot het nemen van al dan niet bewuste persoonlijke keuzes of stellingnamen. In onze maatschappij, en ook onze opvoeding, zijn wij maar al te vaak geneigd keuzes te maken op grond van wat wij menen dat onze omgeving van ons verwacht of wenselijk acht.

In haar praktische toepassing is de haptonomie geen geneeswijze of therapie maar een benaderingswijze die binnen elk beroep van de welzijns- of gezondheidszorg te integreren is. Op basis van deze integratie kan men vanuit haptonomische optiek zicht krijgen op de aangeboden problematiek, het mogelijk ontstaan ervan en wat de mens vanuit persoonlijke vermogens en mogelijkheden daaraan zelf kan doen. Deze begeleidingsvorm wil mensen onder meer laten ontdekken hoe zij zelf keuzes kunnen maken, richting kunnen geven aan en daar zelf verantwoordelijkheid voor kunnen nemen en dragen. Het appèl op de eigen vermogens en mogelijkheden en het actief participeren is daarom essentieel binnen een haptonomische begeleiding.

Beschrijving: Wetenschappelijk instituut voor haptonomie, Grave.