Wie kan de diagnose dysthymie stellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
Ik denk een arts

Antwoorden (5)

Een psychiater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiater, zoals de vorige reageerder al zei, maar in de praktijk kan ook de huisarts de diagnose stellen. Dan is het misschien verstandig om alsnog de psychiater een second opinion te laten geven, maar dat is aan jezelf natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dysthymie, ofwel een dysthyme stoornis, is een stemmingsstoornis. Deze stoornis staat beschreven in de DSM IV - zeg maar het "handboek voor psychiaters".

Daaruit volgt dat de diagnose kan worden gesteld door een psychiater. Je kunt je naar een psychiater laten doorverwijzen door je huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:

Diagnose door een psychiater is zinvol, omdat de dysthyme stoornis dicht in de buurt ligt van de (klinische) depressie. Het verschil is belangrijk om te bepalen of, en zo ja hoe, je kan/moet worden behandeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zoals bovengenoemd kan een psychiater dat inderdaad.
Echter kunnen psychologen/gedragsdeskundigen het ook prima ;-).

Een psycholoog is een academisch of professioneel expert in de psychologie, de academische discipline die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van de mens. (wikipedia).

Een psychiater is een arts die zich gespecialiseerd heeft in de psychiatrie.
Een verschil tussen een psychiater en een psycholoog is dat een psychiater als vooropleiding de arts-opleiding heeft doorlopen. De psychiater heeft zich daarna vier en een half jaar gespecialiseerd in geestesziekten. Een psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven, een psychiater wél. (wikipedia)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klinisch psycholoog of psychiater kan de diagnose stellen. Je huisarts zal de symptomen herkennen en je doorverwijzen.
Een dysthyme stoornis moet minimaal 2 jaar aanhouden en kenmerkt zich door het hebben van depressieve symptomen. De herstelperiode duurt niet langer dan 2 maanden (dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld 2 weken van je depressieve symptomen af bent, maar dat ze zich na die 2 weken weer voordoen). Depressieve symptomen kunnen onder andere zijn: slechte eetlust/ teveel eten, gevoelens van hopeloosheid, moeheid/weinig energie enz.
De psycholoog/psychiater zal echter meer aspecten in acht nemen dan het hierboven genoemde.