wat is impulsief ( gedrag vertonen of eigenschap)?

wat houdt impulsiviteit in en waaruit kan het onstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.4K

Het beste antwoord

Impulsiviteit duidt op de neiging tot handelen volgens plotselinge opwellingen en niet volgens weloverwogen plannen.

Impulsieve personen lijken niet goed in staat hun momentane gedachten of impulsen te onderdrukken, en vinden het moeilijk om eerst na te denken voordat zij handelen. In een gesprek kunnen zij bijvoorbeeld er plotseling iets ‘uitflappen’, of een ongepaste opmerking maken. Zij kunnen plotseling een straat oversteken zonder te kijken. Impulsieve kinderen vinden het moeilijk om hun directe behoeften te onderdrukken, of om bij spelletjes hun beurt af te wachten. Zij kunnen bijvoorbeeld speelgoed van anderen kinderen afpakken, of bij boosheid gaan slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dingen doen zonder er bij na te denken het is een prikkel in de hersenen die plots word door gegeven.Het snel reageren op iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan het menselijk gedrag het best begrijpen door te beseffen dat de menselijke hersenen die voor dat gedrag verantwoordelijk zijn, evolutionair gesproken, drie over elkaar heen gegroeide gedragsystemen herbergen: een krokodillenbrein (de hersenstam), een zoogdierenbrein (het limbische systeem) en de recentste ontwikkeling die heeft geleid tot de menselijke neocortex. Het ongeremd uitvoeren van de prikkels die voortkomen uit de hersenstam, dan wel het limbische systeem, dus zonder ingrijpen van de neocortex, zou ik definieren als impulsief gedrag.