Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hulp nodig veranderen denkwijze

Eerder heb ik al meerdere topics geopend over de psyche. Nou heb ik graag jullie advies nodig.

19 jaar, probleem is: Denkwijze is veranderd

Ik heb hulp gezocht bij de huisarts die verwees me door naar een psycholoog. Daar keek ik erg naar uit wil later docent worden en hou van het psychologische vlak. Maar deze hulpverlener kan pas in de zomer!! Dus dat is flink balen voor mij, daarom heb ik nu jullie hulp/inzichten nodig om mij tot die tijd zo goed mogelijk te wapenen.

Probleem sinds 2 maanden:

Andere denkwijze, voorral negatief. Denkwijze dat ik ongelukkig ben en dat prent ik mezelf onbewust in. Pessimistisch denken dat het nooit goed komt. Zelfs alleens gedachtes gehad van:''Dit komt nooit meer goed kan er beter einde aan maken'' En dan raak ik in paniek of wordt ik verdrietig want ik weet dat het niet klopt. Huisarts zei dat deze gedachten normaal zijn.

Vaak ook gevoel van onrust- voorral tijdens slapen en opstaan- slapen gaat niet heel goed. Stress, oorzaak: Geen vertrouwen in mezelf ( Dat ik dit zelf oplos, Dat ik gelukkig ben )+ druk ( Blij lijken, ouders mogen niet ongerust zijn, heb er namelijk al met ze over gesproken en ze vinden het jammer voor mij dat ik me zo voel)

Lijkt wel alsof ik niet wil veranderen het voelt ''veilig'' negatief denken. Ook als ik somber ben kijk ik op internet naar tips en dan ben ik vrolijker en de volgende dag ben ik weer down.

Is dit normaal of heb ik iets ? Kun je iets veranderen an je denkwijze? Hoe moet je denken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik kan het niet meer terug vinden maar ik heb pas een zelfde soort antwoord gegeven Dat gaat over Geluk Iedereen wil gelukkig zijn, maar we kunnen ons niet elke dag blij, vrolijk , opgewekt en gelukkig voelen, dat zou ook niet goed zijn. Juist het verschil tussen geluk en ongeluk, maakt het gelukkig zijn fijn. Maar wat moet je dan als je je niet gelukkig voelt, helemaal niets, gewoon je niet gelukkig voelen, geeft helemaal niets, heeft iedereen. Je bent 19 jaar, je puberteit achter de rug en nu.... Dat is best een moeilijke periode, ik heb het makkelijker met mijn 46 :) Je huisarts heeft helemaal gelijk, je mag je best kl#te voelen, verdrietig een beetje depri, geeft niks. Ga eens lekker een eind lopen buiten, kijk naar de natuur, pluk een klein bloemetje en zet het in een vaasje op tafel en dan kijk je ernaar en zeg je tegen jezelf. Dat is nou Geluk!!

Gaat het niet eerder over hoe je je voelt, dan over je denkwijze? Op jouw leeftijd hebben mensen onzekerheidsgevoelens, tekortschietgevoelens, verlaten voelen, in de steek gelaten, en wat al niet meer. Het is normaal, je huisarts heeft gelijk. Het is zinloos om daar met je verstand iets aan te gaan zitten sleutelen. Lees: Ivoren wachters van Vestdijk, dan herken je misschien wat van die gevoelens, maar maak de keuze voor het leven. Bedenk iets wat je volgende week wilt gaan doen, een goeie film, sporten, een vriend bezoeken, Neem je voor een ander mens te gaan plezieren. Daar krijg je zoveel voor terug. Hou op met navelstaren, dat brengt je niets. Het leven is mooi, ondanks alle rotzooi die wij mensen voortbrengen. Je staat nog maar aan het begin, en er is zoveel te beleven!!!

HOi, vervelend voor je dat je je zo rot voelt en dat je zo laat pas terecht kunt. Wat mij vroeger heeft geholpen is boeken lezen over mensen die het heel slecht hebben. Dat klinkt een beetje raar misschien, maar je krijgt er wel andere inzichten door. Verder hoort het ook wel bij de puberteit dit soort gedachten. Ook kan het nog zijn dat je bepaalde vitaminen tekort komt, dat zou je kunnen uitsluiten door je bloed te laten controleren door de huisarts. Nog even over de boeken, de boeken die mij hebben geholpen waren de boeken van Dave Pelzer. Dit zijn 3 autobiografische boeken over zijn leven, waarin hij mishandelt word door zijn krankzinnige moeder! Hij is nu zelf iemand die lezingen geeft en help mensen die ook slachtoffer zijn!(als volwassenen)

je je kan dit veranderen maar niet altijd lukt het je in je eentje. als je ouders nergens van weten jou je jezelf ook in voor de gek. je zal dus aan het beeld moeten voldoen dat het gewoon goed met je gaat, dit heb je ze namelijk voorgeschoteld. jij maakt de keuze om somber te denken maar het is vertrouwd. maar als je dit wil veranderen, wat heb je te verliezen? helemaal niets toch! jij denkt: ik ben ongelukkig je kan denken: het gaat nu even wat minder, maar ik kom hier wel uit. over een tijdje heb ik hulp hierbij en dan kijken we welke wegen ik kan bewandelen jij zegt:ik heb geen vertouwen in mezelf je kan zeggen: ik ga niet bij pakken neer zitten, ik moet alleen leren hoe ik positief naar dingen moet kijken, eerder kon ik het ook! jij zegt; ik ben somber en tips beuren me op je kan ze opschrijven, op een klein blokje in je tas, heb je weer een minder momentje dan kijk je er even op als steuntje hoe het ook alweer moet. schrijf eens punt voor punt op wat je wil veranderen, en hoe het moet worden. bedenk wat hier voor nodig is en welke acties je moet ondernemen. er verander niets als je niets onderneemt of probeert helaas, je zal het uiteindelijk zelf moeten doen! leg de lat niet zo hoog voor jezelf, alles op zijn tijd. doe eens wat je leuk vind en verzet de zinnen eens. bedenk hoe je tegen dingen aankeek voor je somber was, hoe zag je toen alles? bij de 1e bron tips om meer zelfvertrouwen te krijgen. bij de 2e bron tips om positief te leren denken

Bronnen:
http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/persoon...
http://www.rudolfdewit.com/positief1.html

in de film "what the bleep do we know" zegt men dat bepaalde emoties ook bepaalde stoffen vrijmaken in het bloed. en dat je aan deze stoffen verslaafd kan raken. daarom is het zo moeilijk om dit om te turnen, je bent gewoon verslaafd dan en krijgt dus afkickverschijnselen als je anders gaat denken. no prob, doe het heel zachtjes aan. ga eens naar de site van linda nuyts, zij zegt heel zinnige dingen hierover....

Je hebt al heel goed inzicht waar het probleem zit. Om dat negatieve denken om te draaien kun je gaan werken met Affirmaties. Dit zijn zinnetjes die je hardop tegen jezelf kunt zeggen, liefst meerdere malen op een vast moment in de dag. Die zinnetjes kunnen een positieve levenswijze in je verankeren, je eigen onderbewuste gaat er dan ook in geloven. Je kunt zeggen: Het is goed. Ik ben goed zoals ik ben. Ik ben kalm en ontspannen. Ik heb vertrouwen in mijzelf. Er zijn bepaalde dingen belangrijk hierbij, bijv gebruik de woordjes ' niet' en 'geen' niet, dat wordt niet goed verwerkt. (bijv. 'ik zal niet verdrietig zijn' zal juist het woord 'verdrietig' vasthouden, beter is: 'ik voel me blij') Wat ook niet werkt is: - ik ga het wel redden (dit legt het in de toekomst, niet in het nu) - ik word gelukkig (weer toekomst: beter: ik BEN gelukkig. Klinkt waarschijnlijk raar als je je niet zo voelt, maar als je dat vaak genoeg zegt ga je er gek genoeg vanzelf in geloven en wordt het waar) - het komt wel weer goed (in het nu blijven!) Toegevoegd na 18 minuten: even nog een vraagje: je zegt , dat het je vaak wel lukt, weer blij te worden, maar dat je een dag later terug bij af bent. In hoeverre komt dit echt door jezelf of laat je je beïnvloeden door je omgeving? Ben je hooggevoelig te noemen? Laat je je misschien meeslepen door de gevoelens van anderen? Hoe voel je je in een omgeving met veel andere mensen om je heen? Het kan zijn, dat je emoties van anderen overneemt, wat je voor jezelf gaat uitleggen, 'be'-denken, misschien kun je daar meer afstand van proberen te nemen, beter bij jezelf blijven?

Bronnen:
http://www.affirmatie.nl/
http://www.spiridoc.nl/lhay.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100