verandert je karakter automatisch als je ouder wordt?

na de vraag over mijn schoonmoeder toch een principe: ik wil nooit zo een oude veeleisende dame worden, maar mijn zelfrespect behouden en respect voor degenen die mij verzorgen.
nu werk ik heel veel met iets oudere mensen. Hier is toch een groot verschil. Een dame van 78 die de hele dag in bed moet liggen is een echt zonnetje. Zij lacht en grapt en iedereen is graag b ij haar. Een heer van 92 vertelde me dat ik eens pasta moest komen eten want hij had een pastamachine gekocht en dat was zo lekker...En ja, hij had pijn en kwaaltjes, maar daar gaf hij niet om want zeuren maakt je niet beter.
mijn vader is 77 en blind. hij zeurt ook nooit, zegt vaak "moet je bedenken dat er ook kinderen zijn die niet zien, ben ik een geluksvogel dat ik altijd kunnen zien heb...".
anderen wentelen zich in zelfmedelijden en verzieken hun omgeving, verwachten enorm veel en verliezen hun zelfrespect.
Ik vind persoonlijk dat je oudere mensen net respecteert als je je grenzen aangeeft en (als je dat echt zo vindt) tegen hen ingaat. Het zijn toch geen kleine kinderen? Ze hebben een leven achter zich, zouden eigenlijk wijsheid moeten doorgeven maar verprutsen hun tijd met te bedenken hoe zielig ze zijn.
Maar dan krijg ik een schrikbeeld: verander ik ook later? Word ik ook een zeur? Heb ik dat wel in de hand? of is dat een soort hersensleet dat je kan overkomen en waardoor je irritant veeleisend en zeurderig wordt?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
13.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je het antwoord van Eucalypje hebt gelezen in je vorige vraag. Je moet het karakter van oudere niet zomaar accepteren omdat ze oud zijn.
liveisgreat
12 jaar geleden
dat bedoel ik ook niet. Maar ik wil zelf zo niet worden , vandaar mn vraag....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een voorbeeld als je schoonmoeder in je achterhoofd dat ik dat je zelf niet zo wordt. ;-)

Het beste antwoord

Nee, het karakter verandert niet. We stellen ons voor dat het karakter verandert naarmate mensen ouder worden, maar eigenlijk blijven de karaktertrekken in de loop der jaren vrij stabiel. Mensen die een moeilijk karakter hebben als ze oud worden zijn vaak altijd veeleisend en autoritair geweest.

Die karaktertrekken kunnen met de leeftijd erger geworden zijn. Het karakter zelf is niet veranderd, maar de eigenschappen ervan kunnen onbuigzamer worden en nog meer opvallen omwille van sommige gebeurtenissen, pijn en smarten die eigen zijn aan de (hoge) leeftijd.

Het kan ook gaan om een bejaarde die ergens onder lijdt, waardoor iemand die een zacht karakter had, enigszins veranderd kan zijn. Eventueel moet ook gedacht worden aan een depressie of aan de eerste symptomen van een beginnende aandoening, zoals de ziekte van Alzheimer of een aanverwante stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat veel van je karakter al eerder vastligt. Als je altijd al iemand bent die erg positief is, vrolijk bent, Zul je makkelijker om kunnen gaan met de tegenslag als je iets misschien niet meer kan omdat je ouder word. Het zou misschien wel kunnen veranderen, maar ik denk dat het altijd wel al vast ligt. Hoewel het natuurlijk wel zijn dat je moeilijk om kan gaan met het feit dat je steeds minder kan omdat je ouder word.
tja en iedereen gaat anders met die tegenslagen om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je karakter zal niet echt veranderen, misschien dat er wat remmen wegvallen. Durfde je als jongere bepaalde dingen niet, of deed je die niet omwille van de lieve vrede, doe je die dingen nu wel.
En ja die remmen los dat kan wel komen door ziekte of hersenkwaal
12 jaar geleden
het is vaak een kwestie van heel erg moe in je hoofd zijn daardoor wordt je wat minder genuanceerd in je gedachten leven maar ook in het meevoelen met anderen
het is niet echt een karakter trek alswel een wijze van reageren die ontdaan is van alle "overbodige" sociale etiquette en nuances
vooral omdat je simpelweg te moe bent om verder te denken als dat heel lang duurt dan slijt dat in.
k vermoed dat het op 80+ het niet meer zal lukken om daar verandering in te brengen.
het wordt dan een karaktertrek maar ik denk dat je er best wel tegen in mag gaan als ze daar ook moe van wordt dan zeg ze denk ik niet veel meer. ik vrees dat ze het debat niet meer aangaat en alleen nog maar korter zal reageren.
probeer toch wat positieve dingen uit haar verleden te vinden.
vraag desnoods je man hoe ze vroeger was want dat kan je beeld wel eens bijstellen.
12 jaar geleden
Nee je kerakter verandert niet. Hiermee bedoel ik de sterke karakterpunten. ( bijv. doorzettingsvermogen, zorgzaam etc etc. ) maar door bepaalde levenservaring ga je wel anders tegen een situatie aan kijken. Dus het wordt wel steeds duidelijker voor je wat je belangrijk gaat vinden. En dat verandert wel met de leeftijd EN levenservaring die je tot dan hebt 'opgebouwd'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je karakter verandert niet automatisch als je ouder wordt. Maar je kunt - vooral door levenservaring - wel anders tegen 'dingen' aankijken en dat wordt vaak opgemerkt door je omgeving. En die denkt (vindt) dan dat je bent veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het gaat om acceptatie, aanvaarding, en toe kunnen passen.

zo hebben we hier mensen op GV die van alles en nog wat mankeren en beperkt zijn maar rete pos in het leven staan en zich focussen wat WEL mogelijk is hier ALLES uithalen wat erin zit.

heb zelf ook een paar puntje, maar blijf niet aantrappen wat NIET mogelijk is. hiermee wek je enkel frustratie op wat op andere af te reageren is, en dat zijn vaak de mensen die dit wel (moeten) accepteren dus waarbij het gewoon kan.

zelfmedelij is heel ongezond. leren omgaan met een situaite en fouten maken is niet erg. stil blijven staan en je probleem koesteren is WEL erg vind ik.

wijzen op wat fout gaat is vaak een zere plek (protest: jij hebt makkelijk praten, jij weet niet hoe het is.voelt etc) maar wijzen op wat WEL mogelijk is en iemand hierbij leren inzien dat er meer is dan wat NIET kan heeft vaak meer effect.

niet bij iedereen veranderd het karakter, wat wel veranderen kan is hoe men in het leven staat en tegen de dingen aankijken en ermee om kan (leren) gaan. m.i. is dat niet bepaald door het karakter maar kan het wel invloed hebben hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is wel te hopen dat we ons karakter wat kunnen veranderen in de loop van een mensenleven. Anders zou het allemaal tamelijk zinloos zijn lijkt me, de moeilijkheden die we hier leren te overwinnen, de situaties waarmee we leren omgaan, de emoties die we de baas blijken te kunnen worden. Onze kleinere karakterfoutjes dan nog niet meegerekend. Dus wat mij betreft volmondig Ja ! We veranderen van karakter in de loop van een leven. Bedenk dat mensen als ze ouder worden, net als hun lichaam wat strammer wordt, ook geestelijk minder flexibel kunnen worden. Vasthoudend, eigenwijs of hardnekkig, je kan het alle namen geven, maar het heeft volgens mij te maken met het proces van ouder worden, de enkele uitzondering bevestigt de regel. Dus val oude mensen niet te hard, neem ze niet ál te zwaar. Ze zitten soms gevangen in hun eigen vastgeroeste denkbeelden en komen daar niet makkelijk meer van los. Gewoon, omdat ze 'oud' zijn.