Hoe vrolijk je iemand met een depressie op?

Die ook nog eens in scheiding ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.5K

Het beste antwoord

naast alle goede antwoorden die zijn gegeven .
wil ik alleen maar dit toevoegen.

Waarom zou diegene die depressief is en in scheiding ligt
nu opgevrolijkt moeten worden .

Denkt dat de persoon in n behoorlijke sh*t situatie zit en depressief is .
een rouw proces ondergaat .
Dit vraagt tijd en ondersteuning dmv er te zijn .

meer kun je niet doen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je kunt de persoon wel uit de situatie halen waarin hij zit maar zolang de situatie nog in zijn hoofd zit krijg je hem nooit uit een depressie.

De persoon moet eerst zelf uit de depressie komen. Dit kan door te accepteren wat er is gebeurd of door andere dingen of door psyche hulp.

Met een beetje vrolijk doen, leuke dingen doen dan lijkt het of iemand eruit komt maar dat is van tijdelijk aard.

Ga naar de kern van de depressie, los die op en daarna valt de persoon pas weer echt op te vrolijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet, daarom is het een depressie. Dus tenzij je toevallig psycholoog bent die weet hoe het werkt zal je zo iemand niet opvrolijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afleiden. Neem hem of haar mee iets leuks doen wat bij voorkeur een middag en een avond duurt (en iets waarbij ze niet in de spotlight staan en zich van hun spontane kant moeten laten zien). Die persoon zal dan even de gedachten verzet hebben en misschien weer even een goeie boost gekregen hebben.
Ga bijvoorbeeld eens naar een pretpark, een dierenpark (ik vond de Apenheul echt heel leuk) een expositie of een theatershow. Neem een camera mee en ga daarna gezellig uit eten.

Als je van plan bent zoiets te doen, heel lief zeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, je kunt de persoon niet uit de depressie halen, dat kan alleen die persoon zelf en neem die last niet op je!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvrolijken zal niet echt lukken, maar je kan wel op een andere manier helpen.
Ik veronderstel dat het over een vriend gaat.
De beste manier om je vriendschap te tonen is om contact te blijven houden en de band niet te verbreken, ook al maakt de persoon in kwestie het jou niet gemakkelijk.

Houd voor ogen dat depressie een ziekte is. Steun de persoon met praktische zaken die structuur in zijn/haar leven houden. Klusjes in het huishouden, samen mensen zien als hij/zij dat wil. Je kunt voorstellen om professionele hulp te zoeken.
Een depressie kan verlammend werken op de omgeving. Denk ook aan jezelf: zoek anderen op en doe dingen waar je een goed gevoel van krijgt, zodat je energie blijft houden om de persoon met de depressie te kunnen blijven helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet. Daar is professionele therapie voor nodig. Een persoon met een depressie is niet te helpen door een middagje wat leuks te gaan doen of tegen hem/haar te zeggen: Kom op, het gaat wel weer over. Ongetwijfeld is het goed bedoeld, maar een echt depressief persoon raakt door dit soort pogingen hooguit nog verder in de shit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opvrolijken kan niet, je kunt iemand wel bijstaan door bijvoorbeeld te laten weten dat je er voor hem of haar bent of te helpen even afleiding te vinden.
Waar iemand die depressief is behoefte aan heeft, verschilt van persoon tot persoon. De een vindt het prettig om samen met iemand een eindje te gaan lopen buiten, de ander wil het liefst binnen blijven. Soms hebben mensen behoefte aan veel contact, soms willen ze zich juist het liefst terugtrekken.

Het beste wat je kunt doen is vragen wat diegene zou willen. En als diegene dat niet kan zeggen, zelf een paar dingen opperen. Niet te veel want vaak is het maken van keuzes moeilijk als je depressief bent.
Het kan bijvoorbeeld fijn zijn als je even met diegene een kop koffie drinkt, thuis of ergens anders. Of als je diegene helpt met iets waar hij of zij enorm tegenop ziet om alleen te doen. Kan een boodschap zijn of een klusje in huis. Soms kan een spelletje doen of toch buiten de deur iets gaan doen prettig zijn.

Het is allemaal echt afhankelijk van de persoon en mate van depressie. Het beste is vragen waarmee je kunt helpen maar daarnaast ook je eigen grenzen goed in de gaten houden en duidelijk zijn over wat je wel en niet wil en kan doen. Als je iets niet wil of kan, kun je altijd nog meedenken over hoe diegene dat dan wel voor elkaar kan krijgen.

En met helpen bedoel ik echt alleen bijstaan / steunen want het is niet jouw taak om de depressie op te lossen. Dat kan ook niet, dat kan alleen de persoon zelf, vaak met professionele hulp.
Welgemeende adviezen zoals "Ga toch eens naar buiten, de zon schijnt lekker" kunnen averechts werken.
Inhoudelijk kan het wel kloppen (bewegen en buiten zijn is juist goed bij een depressie) maar vaak is dat heel erg moeilijk als je depressief bent en voel je je door zo`n opmerking alleen maar ellendiger en eenzamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die echt in een depressie zitten,zijn het liefst alleen!

Wat is opvrolijken als je in een dip zwart gat zit,is onmogelijk.
Het dringt niet tot ze door ( ervaring ) laat de vrolijkheid maar een tijdje weg,blijf zelf even weg.

Maar blijf wel in de buurt,een depressie kan plotseling weer omslaan en dan heeft die persoon jou vrolijke en lieve gezicht keihard nodig!

Meer hoef je dan niet te doen,liefde is genoeg!

Sterkte met die persoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die in een depressie zit en ook nog in scheiding ligt heeft eigenlijk dubbel verdriet. Deze persoon heeft recht om even niet zichzelf te zijn en verdrietig en humeurig te zijn. Op deze momenten willen deze mensen vaak niet opgevrolijkt worden, dat zou hun nog het idee geven dat ze misschien niet zichzelf mogen zijn.
Het is lief bedoeld natuurlijk maar als je echt lief wilt zijn kun je beter begrip voor hun humeur en verdriet tonen en er voor ze zijn, ik durf te wedden dat ze dat meer van je waarderen.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet, een depressie komt vaak door een bepaalde kijk op de wereld. in dit geval heeft het te maken met acceptatie van de scheiding en zich aan kunnen passen aan de nieuwe situatie die zal ontstaan.

dit kan je dus niet oplossen het is een proces waar deze persoon doorheen moet.

wat je wel kan doen is iemand wijzen op de hoop, mogelijkheden die er wel zijn, in laten zien dat er ook nog positieve kanten zijn.
dwingen hiertoe kan in geen geval, het heeft geen zin want de oorzaak ligt in de hersenen waarbij neurotransmitters een grote rol spelen.

wat wel kan
begrip tonen 'ik snap heel goed dat je je zo voelt' en verder samen te kijken wat er wél kan en de persoon hierin te steunen.
iemand die echt depressief is is de werkelijkheid een beetje kwijt (het heeft toch allemaal geen zin, ik doe het toch niet goed, alles mislukt)

kortom, iemand met een echte depressie is niet op te vrolijken, je kan enkel iemand steunen en aanbieden afleiding te gaan zoeken. heb begrip, maar ga er niet in mee. zeg niet dat zo iemand zich er een keer overheen moet zetten, want dit werkt averechts.

lijkt iemand af te glijden, trek dan wel aan de bel!

ik weet niet of er kinderen in het spel zijn, maar dit zou je kunnen gebruiken als middel om iemand te motiveren (er toch even uit te gaan omdat het voor de kinderen goed is)

sporten is ook goed omdat er endorfine vrij komen die een gunstige werken hebben op de hersenen, maar ook hiertoe kan je iemand niet verplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een belachelijke min weer... Prima antwoord Euca, van mij een c+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
(vast een min van een depri persoon :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of 'ie depri is weet ik niet, maar minnaars kunnen wel deprimerend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA :))
Luisteren. Gewoon alleen voorlopig maar luisteren als dat persoon daar voor open staat. Laat haar/hem de scheiding verwerken en begin vooral niet over hoe mooi het leven is. Want dat voelt iemand even niet. Er gewoon zijn is het momenteel het meest belangrijke.
De toestand van iemand in scheiding kan op een depressie lijken. Dat wordt mij niet echt duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een knuffel (en een kus). Praten hoeft niet eens per se.

Lichamelijk contact is heel belangrijk. Moeilijk uit te leggen, maar door lichamelijk contact raak je even uit je emotie van dat moment. En voel je liefde en warmte.
12 jaar geleden
leuke dingen doen kan helpen (maar dan wel voor tijdelijk)
er iemand echt uithalen lukt niet. toen ik zelf depressief was hielp het wel om leuke dingen te doen. tenminste dat hielp op dat moment even. daarna zakt het gewoon weer terug. maar toch was het wel fijn om af en toe leuke dingen te doen. alleen het probleem is vaak dat bijna niks meer leuk is. toen ik heel erg depressief was heb ik de hele serie friends gekeken (totaal 10 seizoenen) dat zorgde er voor dat ik toch nog een beetje lachen kon.

waar het op neer komt is dat je iemand voor een momentje op kan vrolijken, maar om echt uit een depressie te komen heb je echt professionele hulp nodig.