Wat is de grens tussen flirten en contact zoeken en vanaf welk moment is contact nu echt meer dan gewoon een vriendschap of gezellig babbeltje?

Heb de vraag onder psyche geschoven, omdat ik het te maken vindt hebben met menselijk gedrag.
Het verschilt van de andere vraag die hierover gaat, omdat ik meer doel op de overgang van het een naar het ander en niet zozeer naar het onderscheidt tussen de beide intenties.

Ik weet dat ik hem zonet ook stelde, maar ik sloot hem perongeluk met mijn duffe kop..ipv dat ik een reactie gaf...was nog wel benieuwd naar anderen hun mening...en de reactie op de antwoorden.Sorry

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Het beste antwoord

Flirten is luchtig op een speelse manier laten merken dat je iemand aantrekkelijk vindt,zonder verwachtingen,eisen of ernstige bedoelingen.
Flirten is hofmakerij van voorbijgaande aard en een vorm van communicatie tussen mensen waarin met sensualiteit wordt gespeeld of seksuele interesse wordt getoond.
Is dus een manier om te communiceren van voorbijgaande aard.

Toegevoegd na 13 minuten:
Toch kan een flirt ook het begin zijn van een serieuze relatie,ik ken vrienden genoeg die hun partner hebben gevonden door te flirten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor monogame mensen lijkt het me simpel:

babbeltjes, flirten en gewone vriendschap kan ik met in principe oneindig veel mensen doen/hebben (zelfs met meer tegelijk).

Het "meer" maar met 1 persoon. En met de volgende pas als het proces met de voorgaande echt is afgelopen

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus, dat moet ik er misschien bij zetten, de overgang van het algemene verhaal dat met meer mensen tegelijk kan, gaat ABSOLUUT over naar "meer dan vriendschap" als je je beseft dat het gevoel of de acties iets worden wat je maar met één persoon wilt hebben.

En feitelijk dekt dit alles want mensen die vreemdgaan, hebben dus met een tweede persoon een relatie die ze in vergelijkbare mate ook al met iemand anders hebben. Dat vraagt altijd om geheimzinnigheid. Dat bewijst al dat er eigenlijk iets niet aan klopt (maar zoals gezegd, voor mensen die monogaam (willen) leven).
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
o, ik schaarde flirten onder "gewoon en redelijk onschuldig" omdat er dan nog GEEN sprake is van een unieke relatie en veel mensen het als redelijk onschuldig beschouwen als er niets op volgt: Dus: flirten is een vorm van contact zoeken waarbij het de ander duidelijk wordt dat die unieke contactvorm (het "meer") in principe een optie zou kunnen zijn (jeetje wat een volzin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha..ja zoiets, maar als iedereen een andere maatstaf voor flirten aanhoudt wordt het een lastig vraagstuk.
amigo
13 jaar geleden
volgens mij is dat zo, dat van die andere maatstaf. Ik denk zelf dat een vriendschap niet meer zo snel in flirten overgaat, niet het "vrijblijvende" flirten ten minste, dat gebeurt in het eerste contact.
Als je iemand al lang kent en je realiseert je "opeens" dat je meer zou willen, is het een heel anders soort flirt dan als je iemand net ontmoet, denkt, hé die is leuk even aandacht trekken en dat doet door te flirten. Dat is het: eerste flirten is aandacht trekken, in een later stadium is het meer duidelijk maken dat je eigenlijk wel interesse hebt (geloof ik)
De grens is dat contact zoeken-vriendschap meer oppervlakkig is, een babbeltje, met weinig ´feeling´, terwijl flirten, toch wel veel ogenwerk is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flirten is intenser dan contact zoeken. Flirten is wat opdringerig aandacht zoeken.

Het contact wordt serieuzer als je gedachten vervuld zijn van die persoon. De hele dag door. Fantasieën,
denken aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ vindt het een mooi antwoord.
Goeie vraag!+

Er zijn geen regels voor denk ik, want één vriend zou ik zo dood kunnen knuffelen en dan zijn we gewoon vrienden, maar als ik dat bij een andere vriend zou doen, zou dat meteen als 'meer' worden beschouwd. Het is echt het gevoel dat je er zelf bij hebt en nog belangrijker.. Wat zijn je intenties??

Ik geloof niet dat je alleen flirt met iemand waarmee je meer wilt. Ik denk dus dat je ook kunt flirten met vrienden, maar zoals ik al zei.. het gaat om de intenties die erbij hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk zeker dat je gelijk hebt, alleen ben ik zo'n bitch wiens gevoel ervandoor gaat met mezelf en de ander, en bij mij stopt 'ie ineens..vinden ze niet leuk... :P
Volgens mij is de grens op het moment dat iemand je natuurlijk barrière over gaat, dwz in je persoonlijke ruimte komt, waar je normaal gesproken iemand op afstand houdt, waar je niets mee te maken wilt hebben. Je merkt het vanzelf van binnen als je iemand letterlijk en figuurlijk toelaat binnen die afstand én of diegene welkom is...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie, maar hoe zit dat dan met internet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vindt ik wel een hele mooie omschrijving van persoonlijke ruimte op afstand.

oei dat is een lastige vraag. ik denk dat je de grens tussen flirten en contact zoeken overgaat op het moment dat je de intentie hebt om er meer mee te doen dan alleen een grappig plezierig contact.

het probleem is vaak dat het voor de andere partij vaak onduidelijk is wat je intentie is en bij veel mensen verandert de intentie ook (soms ongemerkt) gaandeweg tijdens het flirten…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het wel mee eens. (meer als met het andere antwoord op mijn perongeluk gesloten vraag ;P
flirten en contact is beide hetzelfde

Toegevoegd na 12 uur:
sorry voor mijn onduidelijkheid, ik bedoelde dat flirten en contact zoeken het zelfde uitgangspunt heeft. benadering!