Hebben mensen die veel op internet zitten meer kans om depressief te worden?

Dit doordat er dan minder tijd is om gewoon eens een flinke wandeling te maken.
Dus het hoofd leeglopen en de goede stoffen aanmaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is: "veel" op het internet????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er ook mensen zijn die juist depressief worden van een flinke wandeling. Alle mensen zijn anders, voor iedereen werken andere dingen.

Het beste antwoord

Je zou de vraag ook kunnen omdraaien: zijn mensen die in meer of mindere mate depressief zijn (of geneigd zijn tot depressieve gevoelens) eerder geneigd om zich meer dan gemiddeld op het internet te begeven?

Ik denk wel dat er sprake is van een wisselwerking. Stel, je bent al depri, dan zal internet je niet altijd veel vrolijker maken en kun je inderdaad beter lekker gaan wandelen, met de wind in de haren en de zon in je gezicht. Dan loop je ook nog kans een leuke man of vrouw tegen het lijf te lopen, letterlijk. Iemand die zijn hond uitlaat ofzo, en dat je dan aan de praat raakt. Maar ook zo'n contact kan weer extra depri maken. Want ook tijdens het wandelen kunnen contacten erg oppervlakkig zijn. Misschien nog wel oppervlakkiger dan op internet.

Anderzijds: internet is een enorme uitkomst voor heel veel mensen die aan huis gebonden zijn, om wat voor reden dan ook. Stel, je bent hartstikke depri en je zit de hele dag thuis in je uppie een beetje eenzaam te wezen. Dan kan internet een heel prettige uitvlucht zijn. Je bent met vanalles bezig en legt on line contacten; dingen die je zonder internet misschien wel helemáál niet zou hebben, aangezien je zo depressief bent en de hele dag geïsoleerd thuis zit.

Dus ja, internet kan een mens uit zijn isolement halen, maar kan een mens ook depressiever maken, misschien juist wel omdat alles zo makkelijk voor het grijpen ligt op internet maar ondertussen ben en blijf je wel diegene die in zijn eentje achter die pc zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is Ja én Nee. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke min. Goed onderbouwd ook. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Lavender, laaaaaaaaaaat die minnen en geniet van je plussen ;-)))
Van mij nóg 1!!! Niet onderbouwt, ben het gewoon helemaal eens met je ja/nee antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus wel onderbouwd Wendy ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))))))))))))
Ivana
12 jaar geleden
Steengoed antwoord. Dingen van twee kanten bekijken levert altijd een veel beter beeld op en voorkomt kokervisie! Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen. Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord, dus een + en beste antwoord.
Gezien ik de laatste tijd wel erg veel op internet zat, maar niet depressief hoor, maar wel met heeeeeeel veel hobby's, daardoor dus altijd tijd tekort, heb ik maar besloten om een kookwekker te zetten, als maximum, als ik op internet ga.
Kwam met de rest van mijn hobby's helemaal in de knoop. Dank je wel voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Er is veel onderzoek dat inderdaad die link legt. Gelukkig is er ook veel positiefs dat dankzij het internet bestaat, neem nou alleen maar de lolcats...
Ik zou depressief worden zonder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor icanhascheesburger
Voor bepaalde vormen van depressie geldt dat lichamelijke inspanning, bijvoorbeeld lang wandelen, een zekere verlichting brengt. Nu is het wel te bot om dat om te draaien, dat wil zeggen, je kan niet zomaar stellen dat minder lichamelijke inspanning leidt tot een depressie.

Dus zoals jij jouw vraag stelt, "Dus het hoofd leeglopen en de goede stoffen aanmaken", is niet eenvoudig met ja te beontwoorden. Eerder zou het antwoord moeten zijn: "Voor zover wij nu weten, lijkt het niet aannemelijk"

Echter, er is meer. Om het eenvoudig te zeggen, voor mensen die gevoelig zijn voor een depressieve persoonlijkheidsstoorins, of andere persoonlijkheidsstoornissen, kan veel internetten wel depressieve gevoelens opwekken. Door veel te internetten, verkleint je blik je eigen leven. Dit betekent dat het moeilijker wordt om gevoelens en gedachten te relativeren. Zeker negatieve gevoelens en gedachten, kunnen dan de vrije loop krijgen. En dat is een zeer belangrijk symptoom van depressie. Maar om nu te zeggen dat lang internetten een depressie veroorzaakt is veel te kort door de bocht; het kan er toe bijdragen.

Depressie is een ernstige ziekte, met een complex geheel aan oorzaken en gevolgen. Vaak zal een depressie die optreedt als men veel en lang internet, andere, mentale en/of fysieke oorzaken hebben.

Als je meer over depressie wilt weten, kijk eens hier: http://www.psychischegezondheid.nl/depressie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof zelf van niet! Ik denk dat een depressie grotendeels genetisch bepaald is (ook wel endogene depressie genoemd). Iemand kan het achter internet ook juist gezellig hebben en sociale contacten onderhouden, voor zo iemand geld misschien eerder dat die lange tijd ZONDER internet eerder depressief zou kunnen worden!

Verder moeten we onderscheid maken tussen ''zich down voelen'' en een echte depressie. Rouw bijv. na het overlijden van een dierbare is GEEN depressie, maar een normale emotie op dat moment, depressie kent een pathologische gemoedstoestand.