Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe wordt je emotioneel sterker?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door levenservaring. Door de dingen die je overkomen, vooral de minder leuke dingen, te accepteren en relativeren. Je moet je emoties niet onderdrukken, maar je er ook niet door laten meeslepen.

Als je de emoties die je als onprettig ervaart steeds verdringt, dan leer je er niet mee omgaan. Als je alle emoties toe laat zonder ermee te vechten, dan win jij kracht en leer je beter met ze om te gaan. Dan ben je niet 'emotioneel' sterker, maar win je kracht ten opzichte van de storm van je emoties. Ik neem aan dat je dat ook bedoelt, gezien je er denk ik niet op uit bent om je emoties sterker te laten zijn dan jijzelf. (Uiteraard is het dubieus om een onderscheid te maken tussen jou en je emoties, maar gezien we geen duidelijke, universele definitie van de zelf hebben doe ik dat in deze context maar wel)

Ja , het moet een btj in je aard zitten maar , vooral altijd denken dit gaat voorbij , ik leer er wat van , je tranen , wel z'n loop laten ! Maar ook iets van mij krijgen ze niet klein , en ja niet denken het gebeurt alleen mij . Zoek lotgenoten op die het zelfde hebben mee Gé maakt , luister hoe die mensen het er mee om gaan . Maar je hoeft ook niet een koude kikker te worden , ook al staat dat cool

Sowieso kan je dit niet alleen het kan wel maar het gaat makelijker als je weet dat wat er ook gebeurt er vrienden en familie zullen zijn om jouw hierdoor heen te helpen

Door veel tegenslagen/levenservaringen mee te maken. Wat helaas soms niet zo leuk is.

ik ga er maar even vanuit dat je bedoelt hoe wordt ik emotioneel stabieler., emoties en gevoel heb je nu eenmaal hoe dan ook .en die mogen er ook zijn. bv huilen bij een film of iets anders wat je diep raakt . het is beter om niet altijd of direkt vanuit je emotie te reageren op iets . bij kritiek krijgen oid . probeer er vanuit een afstand( helikopterview )na te kijken en zo te handelen . zoals al geantwoord is laat je niet meeslepen van uit of door je gevoel want het is jou gevoel en niet die van een ander. Betrek het niet direkt op jou persoonlijk .laat het bij die ander persoon wat hij /zij zegtover jou of van jou vindt. Je hoeft je natuurlijk je niet alles laten gezeggen of te pikken . neem even afstand ga iets anders doen en kom erlater op terug . dit is een voorbeeld , omdat er onvoldoende info en verdere uitleg gegeven wordtvan af jou .

mijn ervaring en idee: door sores te overwinnen en er een positieve les uit te trekken. hoe meer sh#t, hoe sterker je in je schoenen kán staan. ik heb het nodige op mijn pad gehad, maar heb mijn emoties onder controle zonder het op te kroppen. voor mij is het verleden een boost of brandstof voor wat er nog komen gaat want ik weet dat ik alleen maar sterker wordt hierdoor. men kan bij een tegenslag bij de pakken neer gaan zitten, en tegen het probleem aan blijven schoppen. (als het nu eens zus of zo, waarom ik altijd, etc) je moet echter VOORuit kijken, en jezelf niet voor de gek houden. (ALS.... bestaat in sprookjesboeken, en niet in real life) het eerste stapje is aanvaarden dat dingen zijn zoals ze zijn, hoe moeilijk, lastig, emotioneel etc het ook kan zijn. vervolgens kan je jezelf afvragen wat je WEL wil, en dan kan je jezelf afvragen of dit haalbaar is. zo niet moet je op zoek naar een ander haalbaar doel. (anders kom je weer bij die 'als' terecht) dan kan je voor jezelf bedenken hoe je dit doel gaat halen, en wat hier voor nodig is. het is eigenlijk een stappenplan wat je maakt. hoe meer je kan overwinnen, hoe zekerder je van jezelf word, hoe steviger je in je schoenen staat, en hoe minder een ander jou kan maken. afkeuring, kritiek, afhankelijk zijn 'van' (goedkeuring) etc brengt je niet meer zo snel van je stuk. je moet er eigenlijk een beginnetje aan maken leren om te gaan met wat je moeilijk vind. dit hoef je niet alleen te doen en er zijn vele mogelijkheden die je hierbij kunnen helpen om emoties niet meer de boventoon te laten voeren omdat je hebt geleerd de oorzaak van de emoties anders te plaatsen zodat ze niet meer belemmerend zijn en op ongewenste momenten boven komen zonder dat je er grip op hebt. het is dus geen maling hebben aan (dit is enkel een gedacht die niet overeenkomt met je gevoel) maar het is een proces waardoor je uiteindelijk (o.a.) emotioneel sterker zal worden omdat je de regie weer terug hebt over je emotie.

Je wordt emotioneel sterker als je leert dat je zelf anders kunt omgaan met tegenslagen en emotionele gebeurtenissen. Emoties zijn normaal. Alleen wordt het een ander verhaal als emoties je dagelijkse leven gaan beheersen en je dus niet meer los kunt laten. Je kunt er voor naar een coach of een workshop voor persoonlijke groei doen. Het is een kwestie van het anders doen dan je nu doet (anders stel je die vraag niet) en het uitproberen wat beter voor je werkt. Het helpt vaak ook om te denken dat wat er nu gebeurt, niet altijd zo is. Soms wordt je emotioneel omdat een ander iets overkomt. Bedenk dan dat dit niet een situatie is die over jou gaat. De emotie die je daarbij voelt is omdat jij je dan heel sterk inleeft en eigenlijk voelt wat je zou voelen als jij dat zelf meemaakt. Maar dat is niet zo. Begeleiding om hier sterker in te worden kan heel goed zijn omdat je er iets aan hebt voor je verdere leven. Je kunt dan meer ontspannen en van je leven genieten. Dat er momenten zijn dat het niet goed gaat, is logisch en dan kun je natuurlijk ook tijdelijk boos, verdrietig of zwaar teleurgesteld zijn. Je moet dat alleen ook weer achter je kunnen laten en verder gaan met wat jij wel wilt doen, hebben etc. Succes en veel plezier met je ontdekkingstocht!

Bronnen:
Ervaren Coach

In het kort: door je gevoel/emotie bewust te erkennen, te uiten/ervaren en te aanvaarden/accepteren. Voorbeeld van de emotie plezier: Bewuste erkenning: ik heb deze emotie; ik voel dat ik moet lachen Uiten/ervaren: ik lach Aanvaarding/acceptatie: het is okee, dat ik lach. Het mag er zijn. Nou neem ik aan, dat het je niet gaat om deze genoemde emotie ;-) Ik gebruik die, omdat het óók een emotie betreft, waar je niet zo snel aan denkt misschien. Dit principe geldt voor alle emoties. Het klinkt erg simpel, maar is het zeker niet! Door je emoties zo te benaderen word je steeds sterker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100