Wat is het wezenlijk verschil tussen de antidepressiva Sipralexa en Serlaine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
13.9K

Het beste antwoord

Deze vraag kan altijd het beste beantwoord worden door een arts of een apotheker. Ik heb het volgende voor je gevonden:

Serlaine:
Bij angststoornissen worden meestal SSRI’s gebruikt (voorgeschreven). Tot op heden bieden deze produkten (wetenschappelijk gezien) de beste resultaten.
Met name serotonine, is de geleidingsstof die bij de paniekstoornis en andere angststoornissen (en depressie) een belangrijke rol speelt.
Serotonine bevindt zich dus in de synaps (in het stekker/stekdoos-systeem). Het zijn de medicijnenen uit de SSRI-groep die op het serotoninemechanisme een regulerende werking hebben. Enkele producten uit de SSRI groep zijn: Prozac® (fluoxetine), Seroxat® (paroxetine), Floxyfral® (fluvoxamine), Serlain® (sertraline) en Cipramil® (citalopram). Een meer recent product is Sipralexa®.

Deze groep geneesmiddelen zijn ontwikkeld op basis van een oud moederprodukt: Anafranil. Echter bleek dat Anafranil te veel bijwerkingen zou hebben en minder selektief zou werken,vandaar de ontwikkeling van nieuwe middelen waarvan Prozac de eerste was.
Het voordeel van deze groep antidepressiva is dat ze enerzijds een gunstige invloed op de angstklachten hebben en anderzijds een antidepressieve werking hebben.

Sipralexa:
Sipralexa is een selectieve serotonine heropname remmer (SSRI) en behoort tot de groep van antidepressieve geneesmiddelen. Deze geneesmiddelen werken in op het serotoninesysteem in de hersenen en verhogen het serotoninegehalte. Verstoringen van het serotoninesysteem spelen een belangrijke rol in het ontstaan van depressies en aanverwante aandoeningen.
Sipralexa bevat escitalopram en wordt gebruikt voor de behandeling van depressie en angststoornissen (zoals paniekstoornis met of zonder pleinvrees, sociale angststoornis, gegeneraliseerde angststoornis en obsessieve-compulsieve stoornis).

Er is maar 1 groot verschil wat ik zie vanuit beide bijsluiters:
- Serlain wordt eerder voorgeschreven aan mensen onder de 25 jaar. Patiënten jonger dan 18 jaar hebben bij gebruik van Sipralexa een verhoogd risico hebben op nevenwerkingen, zoals zelfmoordpogingen, zelfmoordgedachten en vijandigheid
(voornamelijk agressie, oppositioneel gedrag en woede) als zij behandeld worden met geneesmiddelen uit deze therapeutische klasse.
- Sipralexa is een nieuwer medicament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De beste informatie bij dit soort medicijnen is te vinden - naast wat de bijsluiters vermelden - door de zoektermen "forum" en "serlain" danwel "forum" en "sipralexa" danwel beide te gebruiken. Dan komen een hoop gebruikerservaringen tevoorschijn, is heel interessant.