Hoeveel betekenen stille genoegens voor de mate waarin je gelukkig bent?

Wat is het dat een mens gelukkig maakt? Als je er geen oog voor hebt of geen voorbeelden kunt verzinnen, hebben kleine dingen dan wel invloed op je geluk? Ga je actief om met stille genoegens (er naar op zoek, ze creeëren, ze opschrijven, etc)?

Toegevoegd na 11 minuten:
Stille genoegens:
de zon die door flaporen schijnt
eten in bed
je hand in een zak bonen stoppen
etc

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eenheid is wat een mens gelukkig maakt, want die eenheid verbindt en sluit niemand uit... Dat is het allerhoogste wat je kunt ervaren...

Maak de eenheid en later krijg je de ervaring te voelen, zo gaat dat... Je krijgt het als een aanmoedigingspremie zomaar van het bestaan, omdat jij het hebt kunnen realiseren... Hoe mooi kan dat toch zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eenheid is er geen verschil in kleine dingen en grote dingen, het is zo het is... Dat wat is is groot/klein, maar maakt niet uit... Er is geen voorkeur of afkeur... ge-lukt al, alles...

Andere antwoorden (6)

Als je bewust in je leven staat, en open bent voor het kleinste sprankeltje geluk in iedere dag, zal je er héél veel vinden. Kleine kadootjes, die je alleen wél aan moet pakken, zodat je je ervan bewust wordt, dat je het geluk(je) in allebei je handen hebt.
En dan zijn er een héleboel momenten in een dag, waarin je vaststelt : wat heb ik het goed.....

In tijden dat het niet zo goed met me gaat, schrijf ik minimaal 5 geluksmomenten per dag in m'n agenda.
Om ze extra vast te leggen.
En dat kunnen zulke banale dingen zijn : 3 stoplichten achter elkaar op 'groen', een bloemknop in een plant die ik al 13 jaar heb, het warme water uit de douche op mijn huid en haren, omdat mijn oude HR-ketel na 3 weken het eindelijk weer doet, nu de loodgieter is geweest....
Maar ook kleine wondertjes : een regenboog, een staartmees op mijn balkon, de genoeglijke warmte van m'n kat-op-schoot, dat kleine rolletje 'wezen', dat mij zo vertrouwt.

Maar dan moet je wel bewúst de grauwsluier voor je ogen weghalen. Het gebeurt niet altijd vanzelf, je moet er soms moeite voor doen.
Maar dan glijden er wél zonnestraaltjes uit in je direkte omgeving: kleine gevallen sterren van geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten in het"bezit"van een lieve vrouw en kinderen en zonder financiële problemen,kan ik als matig drinker mij verheugen op Zaterdagavond als ik 2 (kleine)flesjes speciaal bier ga drinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die heb ik!
Mijn stille genoegens:
De wind door mijn haar
De smaak van chocoladekikkers
Het gevoel van klei in mijn handen
De schaterende lach van mijn petekind
De geur van begakken koekjes
De zon die fonkelende lichtjes achter laat op het water
Zo kan ik honderden dingen opnoemen die het leven kleuren. Heimelijke genoegens: zij zijn de slagroom op de taart!

Toegevoegd na 1 minuut:
begakken = gebakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die stille genoegens, zijn voor mij alles bepalend voor de mate waarin ik geluk ervaar.
Soms kom ik er niet toe,sta er niet voor open,wanneer ik het bijvoorbeeld te druk heb en dat is tegelijk een seintje,om weer wat gas terug te nemen,zodra het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poeh hee!
Die kleine dingetjes waar je eigenlijk niet bij stil staat en toch intens van kan genieten!
Je oog valt er dan wel niet op, omdat je je er niet bewust van bent.
Maar zodra je je er bewust van wordt:
door bijvoorbeeld nu aan mijn voorbeelden te denken, wat dat met je doet qua emotie/ gevoel/ geur etc.

Om er een paar op te sommen:

Een lekker warm bad nemen.
Stilstaan bij je vooruitgang
Terug denken aan mooie momenten.
Boswandeling
De zon op je gezicht voelen
Foto's bekijken / maken
Rustige avonden hebben
Gezellige avonden hebben
Spullen (oppimpen)
Sport beoefenen
Muziek maken/beluisteren

Toegevoegd na 59 seconden:
wat ik dus wil zeggen, wat je voelt op het moment dat je deze dingen doet / of eraan terug denk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sta altijd erg stil bij de kleine dingen die je leven de moeite waard maken en dus je geluk positief beïnvloeden. Je hoeft ze niet te creëren, maar je moet ze leren zien en waarderen....

Een paar kleine dingen die ik de moeite waard vind:

- Een kind dat vrolijk is
- Mijn hond die zn kontje eraf kwispelt als ik thuis kom.
- Een onverwachte zoen van mijn geliefde.
- Een spontane glimlach van een onbekende
- De zon die me door de gordijnen wekt 's morgens
- Een goed glas wijn
- Een onbelangrijk sms-je van een vriend