Hoe komt het dat je jezelf zo schuldig kunt voelen?

Ik zit in de ziektewet sinds afgelopen maandag.
Vanmiddag liep ik naar de huisarts, en op dat moment reed er een collega langs.En vanaf dat moment voel ik me daar niet lekker meer bij..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, ik herken het. Ik keek het even na, je bent een vrouw.
Mannen hebben hier minder last van. Ze zijn eenvoudiger, recht toe, recht aan.

Als je er over redeneert voel je dat het echt onzin is om je schuldig te voelen. Maar je gevoel spreekt anders, want die ander ziet je misschien wel lopen... wat zou hij of zij denken... diegene weet niet dat je net naar de huisarts gaat.

Toch zou het een stuk makkelijker zijn als we gewoon wat zwart/witter zouden denken. Ik ben ziek, ga nu naar de huisarts en werk eraan dat ik beter word. Goedemiddag collega, misschien tot volgende week!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is je aangeleerd, en jij doet precies wat je geleerd is...
zo zit dat...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat gaat niet vanzelf, maar is geconditioneerde reflex...

Je kunt ermee stoppen als je het proces snapt...
maar dan eerst snappen waarom dat je het doet... en dan moet je het weg, ongedaan maken... dehypnotiseren eigenlijk dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen gelijk oordelen, zie ze kan wel buiten lopen, maar niet werken. Terwijl als je ziek bent je het niet altijd hoeft te zien.

Ophouden met schuldgevoel, jij bent bij de dokter geweest, en weet dat het goed zit. Mocht ze er naar vragen en je geeft aan dat je net naar de dokter liep geloven ze je ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies dat denk ik dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus gewoon zo laten, en als het een echte collega is zal ze naar je toekomen en vragen hoe het met je gaat. En kan je het uitleggen en aangeven dat je het een vervelende situatie vond. Maar misschien denkt ze ook helemaal niets omdat ze weet dat het niet altijd zichtbaar hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt Lora +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je niet schuldig voelen, je hebt niets fout gedaan.
Als de collega de zaken anders interpreteert zegt dat iets over hem.
Helaas oordelen en veroordelen mensen elkaar heel snel, zonder te weten hoe het echt zit.
Dus stop met je schuldgevoel, je voelt je er alleen maar vervelender door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies pieker +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dat praat je jezelf aan. Je hoeft echt niet aan iedereen verantwoording af te leggen van je doen en laten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de tweede zin ben ik het helemaal eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik kan natuurlijk makkelijk zeggen, je hoeft je niet schuldig te voelen, maar zo werkt dat meestal niet, herken wel wat je schrijft.
Wat zou je denken van je collega als je die tegen kwam als ze naar de dokter ging? Waarschijnlijk denk je O ze moet naar de dokter en meer niet. Zo zit het bij je collega misschien ook wel ze heeft jou gezien(misschien zelfs dat niet) en trekt verder geen conclussie. Doet ze dat wel dan is dat háár in vullig en die is wellicht niet zo als jij denkt.
Beterschap