Littekens ontstaan wanneer de huid zich hersteld na een huidbeschadiging als gevolg van een ongeluk, operatie of huidziekte. Als alleen de opperhuid wordt beschadigd, zullen geen littekens optreden. Hoe meer de huid is beschadigd, hoe langer het genezingsproces duurt en hoe groter de kans dat een litteken ontstaat. Littekens worden gevormd door littekenweefsel dat voor een groot gedeelte bestaat uit bindweefsel (collageen).

Littekenweefsel
Een litteken ontstaat in de zogenoemde proliferatie- en remodelleringsfase van de wond. Tijdens de proliferatiefase wordt nieuw weefsel aangemaakt, dat nodig is om het ontstane wondgat op te vullen. Nieuw bindweefsel (collageen) wordt aangemaakt voor de vorming van de nieuwe huid. Hierdoor ontstaat er een roodachtig, mogelijk verheven litteken. In de remodelleringsfase wordt dit bindweefsel (collageen) geherstructureerd. Wanneer het genezingsproces goed verloopt, zal het litteken vervlakken, de roodheid verdwijnen en het litteken uiteindelijk vervagen
fremar