Wat kan ik doen zodat ik minder last heb van mijn zonnenallergie?

Gister heb ik een lekker stukje gefietst, toen ik thuiskwam waren mijn nek en bovenarmen erg rood en er waren een paar bultjes. Ook jeukte het best wel erg. Gewoon verbrand dacht ik. Vandaag weer gefietst en mijn nek ingesmeerd. Bij thuiskomst zijn echter mijn voeten en hele bovenarmen rood met bultjes. Het jeukt verschrikkelijk. Ik heb het daarna wel ingesmeerd met zonnenbrand. In een boekje vond ik het antwoord; het was zonnenallergie.

Nu vroeg ik me af of jullie hiermee misschien ervaring hebben en wat ik kan doen zodat die vlekken weggaan, maar vooral die jeuk. Hebben jullie tips?

Alvast Bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb hier ook jaren last van gehad. Vervelende is, is dat er heel veel verschillende varianten zijn (zonne-allergie/hitte-allergie/mallorca acne/etc) en iedereen heeft baat bij iets anders.

Ik heb er 4 jaar over gedaan voordat ik doorhad wat bij mij hielp om een allergie te voorkomen.

In ieder geval de felle zon ontwijken! In alle gevallen en bij iedere vorm van allergie. Ga bijvoorbeeld niet tussen 12 en 4 fietsen, maar lekker 's ochtends of aan het eind van de middag.

Laat je huid rustig wennen aan het warmere weer. Ga niet in 1 keer vol in de zon en dan de hele dag. Bouw het op. Het schijnt dat bij sommige vormen van allergie het kan helpen om een zonnebankkuur te doen om zo je huid rustig te laten wennen. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee.

Dan de truc die mij heeft geholpen: vetvrije zonnebrand. Door het vele smeren en bedekken hoopte ik niet zo'n last te krijgen, maar kreeg ik juist meer last. Door alle smeerseltjes en transpirantie gaan de porieen dicht zitten, waardoor er blaasjes ontstaan. Door de vetvrij zonnebrand (en uit de felle zon blijven!), heb ik zelfs op mijn tropische vakantie geen last meer gehad. Ik mag volgens mij geen reclame maken, dus dan maar een hint: het begint met de L en eindigt op ancaster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je lichaam zo veel mogelijk bedekken,of niet meer in de zon komen.Nooit eerder last van gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een link met veel informatie over zonneallergie:
http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1020972992

Ik vraag me trouwens af of het wel echt zonneallergie is, of dat u niet gewoon uw huid hebt verband in de zon. U bent natuurlijk vandaag en gisteren veel in de zon geweest en het waren de eerste echt zonnige dagen dit jaar.

Wat u kunt doen is de verbrande huid even niet meer in contact te laten komen met zonlicht, door deze als u naar buiten gaat te bedekken met kleding. Verder kunt u een aftersuncreme gebruiken.

Mocht u in de toekomst last krijgen van abnormale reactie bij normale blootstelling aan zon of bijv tl licht, dan is het aan te raden, om langs de huisarts te gaan.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
je huid langzaam aan de zon laten wennen. En verder kun Je bij de apotheek en drogist speciale gel kopen, die helpt tegen de jeuk.
En ik zou ook zonnebrandcréme kopen die helpt tegen zonneallergie. Ga even naar de apotheek voor advies!