Zijn er manieren om Tinnitus (ernstig oorsuizen) als minder irritant te ervaren?

Hoewel ik nooit in lawaaiige omgevingen ben geweest heb ik erg last van oorsuizen (Tinnitus). Voor zover ik kan nagaan is het begonnen na twee zware operaties met erg langdurige narcose; een neurologische oorzaak dus.
Het meest irritante is een harde fluittoon; zo hard als b.v. een magnetron die piept dat ie klaar is, maar dan soms wat harder en meestal een aantal dagen achter elkaar 24 uur per dag met slapeloze nachten.
Je wordt er doodmoe van en volgens internet en artsen is er niets aan te doen.
Ik zoek zelf heel veel afleiding in mijn hobby's; het enige wat een klein beetje help.
Heeft iemand met hetzelfde probleem wat goede ideeën?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Bij chronische tinnitus kan gebruik gemaakt worden van verschillende hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen hebben tot doel de aanwezige geluiden meer naar de achtergrond van het bewustzijn te verplaatsen. Men kan hierbij denken aan een hoortoestel, wanneer oorsuizen samengaat met gehoorverlies. Een hoortoestel versterkt spraak- en omgevingsgeluid, waardoor de storende tinnitus wordt teruggedrongen. Een tinnitusmaskeerder (of ruistoestel) produceert ruis en kan daarmee bepaalde soorten tinnitus draaglijker maken. Een tinnitusinstrument is een combinatie van hoortoestel en tinnitusmaskeerder, speciaal voor mensen met een zwaar tot zeer zwaar gehoorverlies. De behandeling met een ruismaskeerder wordt ook wel 'sound enrichment' genoemd: het creëren van een omgevingsgeluid, waardoor de tinnitus naar de achtergrond wordt verdrongen.
fremar