Hoe kun je zeker weten of je HSP hebt?

Ik heb al meerdere website's bezocht maar weet het niet zeker of ik het ook heb.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Bezoek een deskundige therapeut.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HS is enorm gehypt.
https://femkedegrijs.com/hooggevoeligheid-misverstanden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De term HSP is bedacht door Elaine Aron.
Hier op haar website geeft ze antwoord op je vraag (wel in het Engels):
http://hsperson.com/faq/how-do-i-know-for-sure/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elaine Aron heeft in 1998 het boek geschreven:
[The Highly Sensitive Person: How to Thrive When the World Overwhelms You]
Nederlandse uitgave:
Hoog sensitieve personen
hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker weten kan niet,
je kan geen dna test, of bloedtest o.i.d. doen. @JoanDArc: Je link stelt juist dat veel mensen het hebben, dan is het toch juist niet gehypt, want volgens die link zou het kloppen dat veel mensen er mee bezig zijn. (ik begrijp dus de link niet bij je stelling)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nadat het begrip hoogsensitief persoon (HSP) of hooggevoelig persoon in 1996 werd geïntroduceerd door een Amerikaanse psychologe die er ook maar gelijk drie boeken over schreef, raakte het steeds bekender. Je introduceert een nieuw begrip en plotseling heeft iedereen het erover. Het aantal personen, die alleen al vermoedden dat zij misschien wel een HSP persoon waren, steeg in korte tijd.
Dat was voor bepaalde personen goed nieuws, vooral voor de voorstanders van het gebruik van vitamine B12 en dan vooral de Mega dosis. Aanbieders van het begeleiden van hooggevoelige mensen naar een krachtig leven vanuit de kern of vanuit een holistische visie, voorstanders van vitamine B-12 tekorten via injecties behandelen, zagen kans om aan de weg te timmeren. Waarom de bijgevoegde site?
De schrijfster (een ervaringsdeskundige) is een gecertificeerd ‘Angel Therapy Practitioner’. Zij voelt zich verbonden en gesteund door subtiele dimensies van onvoorwaardelijke liefde en lichtwezens. Zij is een voorbeeld van de zelfbenoemde genezers of therapeuten, hoe je ze wil noemen, die er voor zorgen dat iets onbekends in de algemene belangstelling komt en juist veel mensen zich er mee bezig gaan houden.
Het slaat vooral aan bij personen die via de reguliere gezondheidszorg geen gehoor denken te vinden.
De ene dag was het iets zeldzaams, de volgende dag is er een epidemie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Evadvn, misschien heb je ook nog iets aan het antwoord van @Lies12, die zichzelf als HS beschouwt.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/psyche/vraag/293252/weten-hsp-soort-psycholoog-testen

Het beste antwoord

Er bestaat nog geen algemeen toegankelijke objectieve test om te bepalen of iemand wel of niet hoogsensitief is. Er is wel een manier ontwikkeld waarbij met een fMRI scanner kan worden aangetoond dat hoogsensitieve personen anders denken en informatie anders verwerken dan niet-hsp's. Maar het is (nog) niet zo dat iedereen die twijfelt even onder de scanner kan gaan liggen en met een test kan bepalen of je wel of niet hsp bent.

HSP = hoog sensitief persoon. Dat is niet 'iets' dat je hebt, maar wat je bent (of niet). Omdat het geen behandelbare aandoening is, is het ook geen ziekte en kan er dus ook geen diagnose 'hsp' gesteld worden. Wel kan iemand veel last hebben van de gevolgen en middels therapie of gesprekken met een psycholoog leren hoe daar beter mee om te gaan. Dat geldt overigens ook voor mensen die niet hoogsensitief zijn maar toch snel overprikkeld raken.

Er zijn allerlei omschrijvingen en lijstjes met vragen waarmee je kunt kijken of je 'misschien hsp zou kunnen zijn'. Geen enkele garantie, behalve dat je zeker weet dat je het niet bent als je je nergens in herkent.

HSP is meer dan alleen gevoelig zijn voor licht, geluid, geur of sfeer en emoties van anderen. Hoogsensitiviteit is niet hetzelfde als 'erg gevoelig zijn', 'prikkelbaar' of 'snel last van allerlei prikkels hebben'.

Er is veel overlap in de (meeste) kenmerken van hoogsensitiviteit met andere aandoeningen en ook stress en vermoeidheid kunnen van grote invloed zijn op de beleving van prikkels. Dat laatste maakt het erg lastig, want stress en vermoeidheid zijn vaak ook de gevolgen van overprikkeling. Je leeft dan in een cirkel waarbij soms niet meer duidelijk is wat oorzaak is en wat gevolg is. Stress leidt tot snel overprikkeld raken, en dat leidt weer tot stress. Als dat lang aanhoudt, kun je het gevoel krijgen dat het een onlosmakelijk deel van jezelf is.

Als je een hoog sensitief persoon bent, dan ben je dat vanaf je geboorte. Het is niet iets dat je kunt krijgen in de loop van je leven. Afhankelijk van je levensomstandigheden kan het wel zo zijn dat je er jarenlang weinig last van hebt gehad en hebt geleerd om er op een goede manier mee om te gaan. Anderzijds kan het dus ook zijn dat je niet hoogsensitief bent maar door negatieve levensomstandigheden wel klachten hebt die er aan doen denken of door allerlei stressfactoren toch overgevoelig bent.