Als je bijvoorbeeld 1 zak chips eet van 500cal en je verbrand daarna met sporten 500cal. Is het dan zo dat de chips eigenlijk niets meer betekent?

Ook zou ik graag willen weten of je je calorieen aan moet vullen na het sporten. Dus sporten > 600cal verbrand.
Is het dan ook echt 600 cal die jij je lichaam weer moet geven?

Toegevoegd na 37 seconden:
Ik bedoel uiteraard Kcal

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens iets over calorieën . Bijv. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energie.aspx
Cryofiel
6 jaar geleden
De ene calorie is de andere niet... Er is ook nog zoiets als voedingswaarde.
Amadea
6 jaar geleden
Nee. Je kunt beter groente eten met hetzelfde aantal kilocalorieën. Want dan krijg je vitamines binnen. Chips bevatten vooral vet en zout.

Antwoorden (1)

Of je na sporten de calorieen weer aan moet vullen: nee, dat hoeft niet per se, als je verder gezond bent en blijft. Het is veel belangrijker te zorgen voor aanvulling van vitaminen en mineralen. Maar waarschijnlijk krijg je wel trek en dat is een signaal. Zware sporters nemen juist voor grote prestaties extra calorieen, denk aan de pasta parties voor de marathon.

Of de chips is verdwenen na het sporten: nee, dat hoeft niet per se. Het kan zijn dat de calorieen die je verbruikt onttrokken worden aan je lichaam zonder vet te verbranden, terwijl de calorieen in de chips wordt opgeslagen in de vorm van vet. (En dan heb ik het voor het gemak alleen over de calorieen en niet over de andere ingredienten van de chips zoals zout, dat laat ik gezien je vraag even buiten beschouwing.) Het is ook een fabeltje (hiermee gerelateerd) dat je simpelweg af kunt vallen door minder calorieen te eten dan je verbruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast kan de chips volgens de zak een bepaalde hoeveelheid calorieën leveren, maar dat wil niet zeggen dat er ook zoveel calorieën door het lichaam worden opgenomen of opgeslagen. Een groter of kleiner deel kan ook gewoon via de ontlasting het lichaam weer verlaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Prima anwoord weer! Met als toevoeging dat er meer is dan alleen calorieën. Voedingswaarde bestaat ook uit vitaminen, mineralen, aminozuren en andere essentiële bouw- en voedingsstoffen.