Is een tandartsverzekering verplicht?

Ik heb zitten rekenen en de kosten haal ik er nooit uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (11)

Nee zeker niet verplicht.

Een tandartsverzekering moet je ook apart afsluiten naast je basisverzekering. De keuze is vrij, net als de aanvullende pakketten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is niet verplicht nee. De meesten kiezen voor de basisverzekering voor de tandarts, maar je kunt er ook voor kiezen deze niet te nemen. Mijn broer heeft 'm ook niet, omdat hij gewoonweg niet vaker dan 2x per jaar een controle heeft van 28 euro per keer... dus niet echt voordeliger dan een verzekering.
Gewoon weglaten kan dus prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet verplicht. Je kunt hem van je polis halen per 1 januari 2011
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet verplicht.Maar wel handig als je een slecht gebit hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is zeker niet verplicht.
Er standaard een aantal handelingen van de tandarts in je bassis paket.
Je kunt deze zelf aanvullen.
Overigens is het bij verschillende maatschappijen mogelijk om verschillende pakketten af te sluiten bijvoorbeeld tandarts + je kan het zo hoog uitbreiden als je zelf wilt.
Ik zou zeggen kijk het na en kijk welke het beste bij je past.

Op je zorgverzekeraars site kun je hier alle informatie over vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
jaarcontrole zit ook niet in het basispakket, alleen de kaakchirurg zit daar in, hou wel rekening met je eigen risico die je moet betalen. alleen als je nog geen 18 bent zit er veel in het basispakket
Ik heb er ook voor gekozen om me niet voor tandartskosten te verzekeren.
Was laatst wel 100 euro kwijt maar dat samen met 2 maal 28 voor controle is veel goedkoper dan al die jaren premie betalen.
Dus echt de moeite waard om eens uit te rekenen, je hoeft trouwens ook niet 2 maal per jaar voor controle, dat is ook je eigen keus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
wel onverstandig, want als de schade aan je tanden erger is, dat voorkomen had kunnen worden met simpel gaatje vullen door 2 jaarlijkse controle, dan worden de kosten ineens aanzienelijk hoger.
Net als Nelly heb ik ook geen tandarts verzekering, mijn tandarts haalt af en toe wat tandsteen weg en dat is het dan.
Die rekening betaal ikzelf en dat is vele malen goedkoper dan een verzekering die niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je hebt zitten rekenen. Veruit de meeste mensen zijn meer kwijt aan de verzekering, dan ze ooit kwijt zouden zijn aan tandartskosten.

Of een tandartsverzekering verplicht is, hangt er een beetje vanaf wat je onder "verplicht" verstaat.

Sommige werkgevers hebben een contract met een ziektekostenverzekeraar, waardoor hun personeel daar korting krijgt op de premie. In sommige gevallen kun je zo'n collectieve verzekering alleen nemen, als je er ook allerlei extra's bij neemt. In zo'n geval kan het zijn dat de keuze voor de collectieve verzekering via je werkgever, automatisch betekent dat je ook een tandartsverzekering afsluit. Dat zou je als "verplichting" kunnen zien.

Wettelijk is het echter niet verplicht.

In mijn geval heeft dit ertoe geleid, dat ik *geen* gebruik maak van de collectieve verzekering via mijn werkgever. De basisverzekering is dan weliswaar goedkoper, maar ik zit dan automatisch vast aan allerlei extra's die ik helemaal niet wil hebben.

Voor mij is het goedkoper elders, dus gewoon als individuele particulier, een ziektekostenverzekering af te sluiten. Die is weliswaar een tikje duurder dan bij de werkgever, maar doordat ik dan al die extra's buiten de verzekering kan laten, ben ik toch goedkoper uit.

Vandaar dat ik zeg: reken het altijd zelf na! Nooit ervan uitgaan dat een "standaard aanbod" wel goed zal zijn - dat is het lang niet altijd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee het is niet verplicht. Echter moet je nadenken of je het verstandig vind of niet. Een neef van mij vond het ook niet nodig, totdat hij met de motor een ongeluk kreeg en daarna vele duizenden euro's zelf moest betalen voor een goed herstel (kaak verbrijzeld)

Als je ooit een ongeluk krijgt bijvoorbeeld en je kaak breekt ofzo, dan zal ook dan niet alles vergoed worden als je geen tandartsverzekering hebt.

Het gaat er dus niet altijd helemaal om of je het NU nodig hebt, maar of je je wilt verzekeren tegen onvoorziene omstandigheden zoals een ongeluk.

Ikzelf heb eigenlijk nooit wat, maar ben ook verzekerd. Niet voor nu, maar voor wat ik misschien niet zie aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat ook niet om de operatie maar al het herstelwerk en kunstgebit, stiften bijwerken etc. etc. daarna. Hij is er na vier jaar nog steeds mee bezig. Ik vind de kosten extreem hoog en de vergoeding extreem laag als dat klopt wat je zegt.
Wij betalen 120 euro p.p. p/jr voor AL onze aanvullende verzekeringen en hebben geen maximum aan tandartsvergoedingen. En veelal 80-100% vergoed. Wij zijn verzekerd bij OZF Achmea.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbrijzelde kaak: Kosten 8400 euro. 80% vergoeding voor 6900 euro is dus 7020 euro vergoed. Onze kosten 120 p/j is dus 58.5 jaar premie.... Tja dit gelde voor HEM. Voor een ieder zal het anders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OWWW sorry rekenfoutje. Er moest nog van de kaakchirurg af, 4000 euro. dus over 3020. Nuja dat is nog ruim 25 jaar premie.... ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Een paar opmerkingen. Niet zo hard bedoeld als ze overkomen - dat laatste komt door de beperkte ruimte die ik hier heb. Ten eerste: vaak is het in zo'n geval handiger, zo veel mogelijk door de kaakchirurg te laten doen. Daar waar je de keuze hebt of de tandarts of de kaakchirurg iets doet: kies de kaakchirurg. Die wordt vergoed. Ten tweede: als een ander schuldig is aan het ongeval, kun je die ander aansprakelijk stellen voor jouw medische kosten. Ten derde: vallen medische kosten niet onder de ongevallen-opzittendenverzekering van de motorfiets? Ten vierde: of je je voor zulke zaken verzekert, hangt ook af van je financiële situatie. Ik heb een spaarpotje voor als er ineens iets aan het huis moet worden gerepareerd, voor als de wasmachine kapotgaat, voor als er grote reparaties nodig zijn aan de auto, enzovoort. Als ik dus ineens € 3000 aan medische kosten krijg die niet worden vergoed, is dat enorm balen, maar kan ik dat financieel dragen. Aangezien normaal gesproken een verzekering meer kost dan oplevert (anders zou de verzekeraar failliet zijn), verzeker ik dus alleen die dingen die verplicht zijn, en die dingen waaraan ik failliet zou gaan als ze me zouden overkomen. Zelf zou ik dus mijn WA-verzekering vrijwillig afsluiten als dat niet verplicht zou zijn. Aan een WA-claim van een ander zou ik per direct failliet kunnen gaan, en de rest van mijn leven bittere armoe moeten lijden. Dat wil ik niet, dus: ik zou de WA-verzekering hoe dan ook afsluiten. Een glasverzekering heb ik daarentegen niet. Als er al eens een ruit zou breken, zou ik misschien wat minder luxe schoenen kunnen kopen, of wat minder vaak uit eten kunnen gaan, maar ik zou het financieel zelf kunnen opbrengen om een nieuwe ruit te laten plaatsen. Verzekeren is dus duurder dan zelf dragen, dus voor mijn ruiten ben ik niet verzekerd. Zulke overwegingen zijn voor iedereen verschillend. Je moet er in ieder geval eens over nadenken. Zo te zien doet vraagsteller dat heel goed.
Tandartsen vallen onder de ziekteverzekering en die is automatisch gekoppeld aan de Sociale Zekerheid (voor loontrekkers en steuntrekkers ) zelfstandigen moeten zich verplicht laten verzekeren.
Voor minderjarigen zijn de meeste behandelingen gratis of bijna gratis.
Voor 50-plussers zijn er tegemoetkomingen voor bijv. protheses.

Er is wel een facultatieve verzekering mogelijk (afhankelijk van de leeftijd) , die voor een kleine meerprijs alle zorgen tot ongeveer 1200 euro volledig dekt. Behalve hat REM-geld (Bel)

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor sommige volledige terugbetalingen moet je (geloof ik) kunnen bewijzen dat je minstens 1 keer per jaar Uw tanden laat nazien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzekering sluit je af voor de kosten van behandelingen die je niet kan betalen. Tandsteen verwijderen, controle en een enkel gaatje boren kan je wel betalen. Maar als je eens een keer tegen een vuist aanloopt of als je eens letterlijk "op je bek gaat" dan praten we over andere bedragen. heb je dat ook meegewogen?